NLFa regionsjef i Sør- og Nord-Trøndelag, Roar Melum, har klart noe så enkelt som å kjøpe et litauisk, ekte førerkort for vogntog. For 80 Euro. Samt fire identiteter slik at han kan omgå kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Da kan han nemlig kjøre et svært vogntog i flere døgn «lovlig» og tjene mer penger. Det er altså fritt frem for alle til å sette seg bak rattet på et mange tonns vogntog og risikere eget og andres liv.
Ingen garanti
– Dette er den nye hverdagen på norske veier. Hvem som helst kan kjøpe seg et førerkort for tunge kjøretøy og utføre transportoppdrag. Det NLF ved vår regionsjef har dokumentert her, er nedslående informasjon for norske borgere. Vi har ikke lenger noen garanti for at de vi møter på veien, har kompetanse til å føre tunge kjøretøy, sier en oppgitt adm. direktør i NLF Geir A. Mo.
– Det er heller ingen grunn til å tro at dette gjelder kun for Norge. Dette er et europeisk problem, og våre myndigheter må på banen. Inkompetente personer uten opplæring i å være yrkessjåfør eller det å faktisk kjøre lastebil, kan altså påtreffes på norske vinterveier med 40 tonn med eksplosiver eller farlige kjemikalier på bilen. Dette er en fortvilet situasjon som Norges Lastebileier-Forbund ikke lenger vil godta. Vi krever at myndighetene øyeblikkelig kommer på banen og tar tak i denne problematikken, sier en meget oppbrakt Mo. Trafikksikkerheten på norske veier må styres etter norske lover, ikke etter korrupte EU-lands umoral. Tiltak må øyeblikkelig igangsettes og det må koste å gjøre ulovligheter i Norge. I tillegg må vi ta et oppgjør med transportkjøpere og deres ansvar; de kan ikke lenger gå kun etter pris. Det vil koste liv, avslutter Mo.
Se hva VG.no skriver om saken: