Dermed er det liten tvil om at et vesentlig flertall på Stortinget ser ut til å være enige med NLFs forslag om et Transportpoliti.
Registreringsmekanismer
Under forslaget til bransjeprogram anbefales det et oppdragsregister, og dermed rask innsikt til ulovlig kabotasje. Med dette følger også bedre muligheter i kampen mot sosial dumping. Fra talerstolen blir det omtalt som internasjonalt «røddige arbeidsvilkår». Essensen er et forslag om samarbeide mellom etatene, som for eksempel politiet, toll/avgift- og skattevesenet.
Flertall for samvirke
Transportkomiteens leder på Stortinget, Linda Hofstad Helleland (H) har tidligere sterkt støttet NLFs forslag om et Transportpoliti.
– Navnet spiller ingen rolle for oss. Det viktige er å etablere en organ med påtalekompetanse som har makt og myndighet til å gjennomføre kontroller, sanksjonere og innkreve samtidig. Da slipper vi forsinkelser i prosessen slik vi hittil har sett som følge av at etatene ikke snakker tilstrekkelig sammen og at den ene etaten ikke har kapasitet og ressurser til å følge opp det den andre vedtar, sier administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo.
– Det viktige for godstransporten er at de forskjellige etatene som er involvert kan samarbeide nært og lokalt på kontrollplassene - og dermed reagere raskt. Vi vet at Arbeiderpartiet har sett dette behovet lenge. At de nå tar til orde for konkrete løsninger er vi svært positive til, sier Mo.