Norske lastebileiere er i verdenstoppen når det kommer til utskifting av eldre kjøretøy. Ved forrige Euroklasseundersøkelse som ble utført blant NLF-medlemmer i november 2015 kom det fram at nærmere 90 prosent av alle kjørte kilometer foretas med Euro V eller Euro VI-lastebiler. Samtidig fases Euro IV og lavere klasser ut i rekordfart. Prognoser som NLF har gjennomført, viser at i 2020 vil så mye som 80 prosent av medlemmenes kjørte kilometer bli foretatt med Euro VI-lastebiler.

Tendens til rask utskiftning

En ringerunde til de største logistikkselskapene i Norge, Bring, PostNord, Tine og Asko, viser også den samme tendensen: Andelen Euro V og VI ligger på rundt 80-90 prosent. Flere har satt seg klare målsetninger om å fase ut samtlige lavere Euroklasser og satse utelukkende på Euro VI innen 2020.

- Vi investerer nå 500 millioner kroner i utfasing av eldre kjøretøy. Innen 2020 skal alle Tines lastebiler være av Euro VI-standard, forteller kommunikasjonsrådgiver Olav Håland i Tine.

Bring krever Euro IV eller høyere

De samme aktørene stiller også Euroklassekrav til underleverandører, deriblant utenlandske transportører som utfører fraktoppdrag i Norge. Bring, en av de største brukerne av ikke-norske transportørtjenester, pålegger for eksempel alle sine underleverandører å undertegne en miljøerklæring som stiller krav om minimum Euroklasse IV.

Denne Euro 3-lastebilen oppfyller ikke Brings egne miljøkrav. Foto: Stein Inge Stølen Denne Euro 3-lastebilen oppfyller ikke Brings egne miljøkrav. Foto: Stein Inge Stølen

Bruker lavere Euroklasser likevel

Det er likevel ting som tyder på at det tidvis er avstand mellom teori og praksis. For mens gigantene pålegger sine underleverandører slike minimumskrav, er det tilsynelatende liten kontroll over hvorvidt transportørene faktisk holder det de lover.

Da vi besøkte Svinesund nylig, kunne vi observere flere Euro III-lastebiler som passerte over grensen. En av disse hadde en Bring-tralle på slep. Vi sendte over et bilde til pressesjef i Posten Norge John Eckhoff og spurte hvordan dette kan skje når Bring pålegger underleverandører et minimumskrav om Euro IV. Han svarer følgende:

- Kjøretøyet på bildet bryter med våre miljøkrav og vi vil følge opp leverandøren dette gjelder for å sørge for en utskiftingsplan. Det har ikke lykkes meg å finne en slik plan i dag.

Samtidig er han åpen på at leverandøren slett ikke har tilbakeholdt informasjon: 

- De har rapportert inn at de benytter klasse III også. Det er vår oppfølging som ikke har vært god nok, svarer Eckhoff i en epost til NLF.

Et par uker senere får vi en oppdatering fra Bring hvor det sies at transportøren ikke lenger benytter seg av Euro III-lastebilen.

Les også:  Nekter å selge bilen ut av Norge

Pressesjef John Eckhoff i Bring innrømmer at de ikke har fulgt opp sine egne miljøkrav godt nok. Foto: Håvard Jørstad, Posten Pressesjef John Eckhoff i Bring innrømmer at de ikke har fulgt opp sine egne miljøkrav godt nok. Foto: Håvard Jørstad, Posten

Ikke alene

Bring er slett ikke den eneste aktøren med miljøverstinger på oppdragslisten. Den østerrikske transportgiganten LKW Walter utfører mange fraktoppdrag til og fra Norge. På hjemmesidene kan vi lese om deres ”Green Transport”-merke, som erklærer at selskapet er en av de beste i klassen på miljøvennlige transportløsninger og bærekraftig tankegang. Det aller første punktet på erklæringen er bruk av lastebiler merket Euro IV eller høyere.

På Svinesund finner vi det samme ”Green Transport”-merket på en tralle trukket av en bulgarsk-registrert Euro III-lastebil.

Vi tok kontakt med selskapet og stilte noen spørsmål. 

Dette LKW Walter-vogntoget bærer merket Dette LKW Walter-vogntoget bærer merket "Green Transport", som ifølge selskapets egne nettsider betyr at en bruker Euro IV eller høyere. Denne trallen blir trukket av en Euro III-bil. Foto: Stein Inge Stølen

- Er det ikke misvisende å kjøre med miljømerke på vogntog av Euro III-standard?

- Vi har hatt Euro VI som krav siden høsten 2015. Dette er et tilfelle hvor en Euro III-lastebil likevel ble brukt som reserveløsning. Dette skjer fra tid til annen hvis vi ikke har noe annet alternativ, sier talsmann Gerhard Müller i LKW Walter.

Han mener praksisen kan rettferdiggjøres siden lastebilene brukes i kombinert transport, hvor jernbane frakter godset store deler av veien og lastebilene tar seg av den siste biten. Vi opplyser Müller om at det er akkurat på denne siste etappen inn mot byene at NOx-utslipp er et problem, men han står ved sitt:

- Så lenge utslippet for hele transporten totalt sett er lav, kan vi rettferdiggjøre unntaksvis bruk av Euro III på den siste strekningen. Vi kan ikke se bort fra at dette også vil skje i fremtiden.

Den høyrestyrte bulgarsk-registrerte trekkvogna bar preg av å ha vært på vegen i over 15 år. Foto: Stein Inge Stølen Den høyrestyrte bulgarsk-registrerte trekkvogna bar preg av å ha vært på vegen i over 15 år. Foto: Stein Inge Stølen

- Så dere vil ikke fjerne miljømerkene fra Euro III-vogntogene?

- Nei. Merkene vil ikke bli fjernet fra vognene selv om de trekkes av Euro III-lastebiler, forteller Müller.

Det hører også med til historien at flere LKW Walter-lastebiler med tydelig Euro III-merking har blitt stoppet av Vegvesenet i forskjellige sammenhenger. Dette tyder på at bruk av Euro III-lastebiler slett ikke er en uvanlig praksis for det østerrikske selskapet.

Denne lastebilen ble stoppet i en kontroll da sjåføren manglet yrkeskompetansebevis. Legg merke til den tydelige Euro III-merking i fronten. Foto: Statens vegvesen Denne lastebilen ble stoppet i en kontroll da sjåføren manglet yrkeskompetansebevis. Legg merke til den tydelige Euro III-merking i fronten. Foto: Statens vegvesen

Må stille tydelige krav

NLF har tidligere skrevet om lastebileiere som nekter å selge eldre lastebiler ut av Norge, av frykt for å flytte miljøproblemet til andre land, og i ytterste konsekvens møte sine gamle lastebiler som utenlandske konkurrenter på det norske markedet.

Samtidig uteblir myndighetskrav om Euroklasse, noe som ville ha eliminert hele problemstillingen. Dette er NLF-direktør Geir A. Mo svært kritisk til.

- Det bør være et minstekrav at de som konkurrerer med norske lastebiler ved innenlands transport holder den samme miljøstandarden. Vi ønsker ikke at aktører med utrangerte og sterkt forurensende kjøretøy benytter disse til kabotasjeoppdrag i andre land, sier Mo. Han har tatt opp temaet i Nordic Logistics Association (NLA) som igjen påvirker EU i Brüssel.

Geir A. Mo etterlyser strengere miljøkrav til utenlandske lastebiler som utfører transportoppdrag i Norge. Foto: NLF Geir A. Mo etterlyser strengere miljøkrav til utenlandske lastebiler som utfører transportoppdrag i Norge. Foto: NLF

 

Oppfordrer til skjerpet egenkontroll

Samtidig er Mo tydelig på at logistikkaktørene må være sitt ansvar bevisst.

- Inntil eventuelle sentrale og regionale Euroklassekrav kommer på plass, må bransjen gjøre det de kan for å stimulere til utskiftning. Det betyr at de også må skjerpe sine egne rutiner og kontrollere at underleverandører faktisk oppfyller kravene. Dette gjelder ikke bare logistikkfirmaene, men også transportkjøperne. De bør ta sitt samfunnsansvar på alvor og stille klima- og miljøkrav til transportørene, avslutter Mo.

En Euro III-lastebil slipper ut mer enn 10 ganger så mye NOx, mer enn 5 ganger så mye hydrokarboner og 10 ganger så mye partikler som en Euro VI-lastebil. En Euro III-lastebil slipper ut mer enn 10 ganger så mye NOx, mer enn 5 ganger så mye hydrokarboner og 10 ganger så mye partikler som en Euro VI-lastebil.

Les mer her: Ingen utslippskrav til utenlandske lastebiler