- Det er ingenting å lure på. HVO er bedre på alt, sier Lars-Tore Rogne. Påstanden er ikke hentet rett ut av lufta. Lastebileieren på Voss har testet det syntetiske biodrivstoffet under alle tenkelige temperaturer og forhold. Og ikke bare på lastebiler heller.

Det hele begynte før nyttår i fjor. Da ble Rogne kontaktet av en logistikkpartner som var interessert i å få firmaet til å prøve HVO. Lars-Tore ble nysgjerrig og bestemte seg for å lære mer om drivstoffet.

- Jeg tente da jeg hørte om utslippsreduksjonen og kuldeegenskapene. Vi har hatt mye trøbbel med dagens fossile diesel som har førstegenerasjons biodrivstoff innblandet. Filtrene gikk tett allerede ved 22-23 minusgrader. Det var en stor grunn til å se på alternativer, sier han.

Gullende rent: Lars-Tore er spesielt imponert over hvor sotfri HVO-drivstoffet er. Eksospottene som før var helt svarte, bærer nå ikke preg av misfarging i det hele tatt. Foto: Privat

Gullende rent: Lars-Tore er spesielt imponert over hvor sotfri HVO-drivstoffet er. Eksospottene som før var helt svarte, bærer nå ikke preg av misfarging i det hele tatt. Foto: Privat

Mer lettstartet enn tradisjonell diesel

Den 4. januar fylte han opp tankene for første gang og bestemte seg raskt for å utføre et lite eksperiment.

- Første uka vi hadde HVO her, utførte vi en test i minus 26 grader for å se om det var noen forskjell på det nye og det gamle drivstoffet. Vi fylte opp to Euro V-Scaniabiler, en med HVO, og en med fossil diesel. Den med HVO startet som om det skulle vært sommertemperaturer og gikk rent og pent fra første slag. Den andre harket, fusket og røk. Da ble vi overbevist om at HVO er et bedre drivstoff til bruk under norske forhold, sier Rogne.

Det er også andre aspekter som gjør biodieselen mer attraktiv.

- Vi merker også svært godt at effekten øker. En 2007-modell Scania 500 som går mye mellom Voss og Bergen går nå et halvt gir bedre i bakkene. Jeg tror det er delvis på grunn av det høyere tenningspunktet, men også fordi det er mindre sot. Sot gir jo motstand, sier lastebileieren.

 

40 kjøretøy på HVO: Personbiler, varebiler, gaffeltrucker, veterankjøretøy og lastebiler har brukt nærmere 130 000 liter HVO hos Olav Rogne AS siden januar.

40 kjøretøy på HVO: Personbiler, varebiler, gaffeltrucker, veterankjøretøy og lastebiler har brukt nærmere 130 000 liter HVO hos Olav Rogne AS siden januar.

40 kjøretøy på HVO

Når NLF-Magasinet tar turen innom lastebileieren på Voss, forstår vi fort omfanget av Lars-Tores HVO-eksperiment. Han teller opp totalt 40 kjøretøy som alle drives av den syntetiske biodieselen, derav 27 lastebiler. De fleste av Euro V- og Euro VI-standard, men det brukes også et par spesialtransportbiler av Euro II- og Euro III-klasse. Selv om Rogne er svoren Scania-tilhenger, har bedriften også lastebiler og trekkvogner fra Volvo, Mercedes-Benz og MAN.

I tillegg kjøres fire varebiler, fem privatbiler, to gaffeltrucker og en veteranbil på HVO. Til sammen har kjøretøyparken brukt nærmere 130 000 liter biodiesel siden januar, noe som gir en miljøbesparelse på hele 300 tonn CO2 i forhold til tradisjonell diesel. Det tilsvarer det årlige CO2-utslippet til 10 gjennomsnittlige lastebiler.

 

Lars-Tore Rogne er en ekte lastebilentusiast. Her koser han seg bak rattet på en Scania L80 fra 1980. Foto: Stein Inge Stølen

Lars-Tore Rogne er en ekte lastebilentusiast. Her koser han seg bak rattet på en Scania L80 fra 1980. Foto: Stein Inge Stølen

Velger miljø foran tykk bunnlinje

Rogne tjener ingen penger på eksperimentet, snarere tvert imot. Så hva er egentlig motivasjonen?

- Jeg er veldig interessert i innovasjon. Det er jo utrolig at en kan redusere både global og lokal forurensing hvis du bruker HVO på en Euro VI-lastebil. Når vi kjører så mange mil og bruker så mye drivstoff som vi gjør, gir det mening å tenke på de større ringvirkningene. Samtidig er det et arbeidsmiljøaspekt her også. Sjåførene trives bedre med det siden det er luktfritt. Vi som jobber mye rundt disse bilene føler at det er en stor forbedring. Derfor velger jeg å kjøre på HVO og ha fornøyde sjåfører, og heller leve med en litt smalere bunnlinje, sier han.

Stor bedrift: Olav Rogne AS på Voss drifter den lokale Schenker-terminalen og har egne tankbiler og tankanlegg. Foto: Stein Inge Stølen

Stor bedrift: Olav Rogne AS på Voss drifter den lokale Schenker-terminalen og har egne tankbiler og tankanlegg. Foto: Stein Inge Stølen

Disse kjøretøyene kjører Rogne på HVO

Lastebiler:

2016 Scania R580 trekkvogn Euro VI

2016 Scania R580 trekkvogn Euro VI

2015 MAN TGM220 Skap/lift Euro VI

2015 Scania P280 Skap/lift Euro VI

2014 Scania R560 Containerbil

2014 Volvo FH540 Trekkvogn

2013 Scania P400, boggi m/skap

2013 Scania R560 trekkvogn

2012 Volvo FH16 540 Containerbil

2010 Volvo FM330, skapbil distribusjon

2010 Scania R480 krokløft

2010 Scania R560 trekkvogn

2010 Volvo FH16 540 tankbil

2010 Scania 560 tippbil

2009 Scania P380 Containerlift

2008 Scania R560 trekkvogn

2008 Scania P340 Skap/lift

2008 Scania R480 8x4 tippbil

2007 Scania P380 Containerbil m/lift

2007 Mercedes-Benz 818 Skapbil m/Lift

2007 MAN R480 trekkvogn

2007 Scania R500 trekkvogn

2006 Scania R500 kombibil

2004 Scania R164 trekkvogn

2003 Scania R114 Containerbil

1998 Scania 144 Containerbil

1995 Scania R143 Kombibil

Foto: Stein Inge Stølen

Foto: Stein Inge Stølen

Varebiler:

2015 Mercedes-Benz Sprinter varebil

2011 Peugeot Partner

2009 Citroën Berlingo

2008 Volkswagen Touran

Også varebilene går på HVO. Foto: Stein Inge Stølen

Også varebilene går på HVO. Foto: Stein Inge Stølen

Privatbiler:

2011 Saab 9-3

2011 Saab 9-3

2008 Volvo V60

2008 Saab 9-3

2003 Saab 9-5

Scania er favorittmerket, og da smitter selvfølgelig entusiasmen over på Saab i privatbilparken. Disse går også på HVO. Foto: Stein Inge Stølen

Scania er favorittmerket, og da smitter selvfølgelig entusiasmen over på Saab i privatbilparken. Disse går også på HVO. Foto: Stein Inge Stølen

Andre kjøretøy:

2007 Perkins gaffeltruck

1997 Scania gaffeltruck

1980 Scania L80 veteranlastebil

Gaffeltruckene går renere og penere med HVO på tanken. Foto: Stein Inge Stølen

Gaffeltruckene går renere og penere med HVO på tanken. Foto: Stein Inge Stølen

Les mer om syntetisk biodiesel (HVO) her