Mercedes Urban eTruck er helelektrisk og har en rekkevidde på opp mot 200 kilometer. Det sørger en batteripakke på 212 kWh for. Den treakslede lastebilen er dermed ideell for bymiljøer der utslipp og ikke minst støy er et problem. Motorene er plassert i bakakselen, rett ved hjulnavene, og leverer opp mot 11000 Nm i dreiemoment når man tar giringsforholdet med i beregningen.

MELLOM RAMMEVANGENE: Batteriene er plassert inne i rammen.  (Foto: Daimler) MELLOM RAMMEVANGENE: Batteriene er plassert inne i rammen. (Foto: Daimler)

Sammenliknet med en tradisjonell og likt utstyrt lastebil, er mervekten på Urban eTruck rundt 1700 kilo. Batteripakken alene veier 2,5 tonn, mens bakakselen med sine to motorer har en vekt på 1000 kilo. I tillegg kommer andre elektriske komponenter som veier 900 kilo. Til sammenlikning veier drivlinjen i en tilsvarende lastebil med dieseldrift omlag 2,7 tonn ifølge Mercedes-Benz.

Batteriene i eTruck er plassert inne i rammen og med en ladestrøm på 100 kW skal bilen kunne fullades på under tre timer. Totalvekten oppgir Mercedes til å være 26 tonn. De sier ikke noe om når bilen eventuelt kommer i serieproduksjon.

KONTAKT: Mercedes bruker CCS-kontakt på den elektriske lastebilen. Det er samme system som blant annet BMW, Porsche og Volkswagen bruker på sine elbiler. (Foto: Daimler) KONTAKT: Mercedes bruker CCS-kontakt på den elektriske lastebilen. Det er samme system som blant annet BMW, Porsche og Volkswagen bruker på sine elbiler. (Foto: Daimler)