Den 7. april avvikles det såkalte Rotterdam-eksperimentet hvor en rekke lastebiler skal kjøre i tett flåte på åpne veger over større avstander. Bakgrunnen ligger i et initiativ kalt European Truck Platooning Challenge, hvor myndighetene i Nederland utfordrer de europeiske lastebilprodusentene til å demonstrere sine respektive platooning-systemer i stor skala. Deltakerne er Scania, Volvo, Mercedes-Benz, MAN, Iveco og DAF.
Svenskene har den lengste kjøreruten; Scania vil tilbakelegge mer enn 2000 kilometer fra oppstarten i Södertälje utenfor Stockholm til ankomsten i Rotterdam. Kjøreturen begynner 30. mars.
Teknikk hentet fra racing
De som er interessert i sport, kjenner sikkert til begrepet "slipstreaming". Dette er en teknikk som har vært benyttet i alle former for racing i en mannsalder. I dag blir dette prinsippet benyttet i alt fra Formel 1 til Tour de France. Tankegangen har for lengst smitter over til vegtrafikken, hvor det har ført til et fokus på strømlinjeformede karosserier for å oppnå en reduksjon i luftmotstand. Men nå tas det altså et steg videre.
Hva er egentlig platooning?
Dagens lastebiler kommuniserer ikke bare med satellitter gjennom GPS, men også med andre trafikanter og andre lastebiler ved hjelp av radar og wifi. Ved å la alle disse systemene jobbe sammen, kan flere lastebiler "kobles sammen" slik at de kjører som en enkelt enhet. Ved å redusere avstanden mellom vogntogene og minimere luftmotstanden, kan forbruk og utslipp reduseres betraktelig.
Se hvordan i videoene under. Her demonstrerer Volvo, Scania, DAF og MAN sine systemer: