Ideen er enkel og baserer seg på velprøvd teknologi: Sett en liten batteripakke og elektrisk motor på en aksel og bruk denne til tomgangskjøring, ekstra motorkraft i tøffe kneiker og til å redusere forbruket ved vanlig kjøring.

Lastebilrammen byr på muligheter

Lastebilens store svakhet er og blir størrelsen. Det krever mye energi for å flytte mange titalls tonn. Derfor er det vanskeligere å knekke den elektriske koden når det kommer til tyngre nyttekjøretøy. Men det finnes en mellomting, og her er kanskje lastebilens størrelse også en styrke.

Siden hele drivlinjen og understellet monteres på ramme, er det enkelt å bytte store komponenter relativt raskt. Det gjelder også hele akselløsninger. Ved å utnytte denne fordelen er det hypotetisk mulig å konvertere rene fossile drivlinjer til hybride drivlinjer, bare ved å skru ut noen bolter.

Hyliions grunnlegger Tom Healy tror hybridaksel er et logisk steg videre. Foto: Hyliion Hyliions grunnlegger Tom Healy tror hybridaksel er et logisk steg videre. Foto: Hyliion

300 hk ekstra

Det er akkurat det amerikanske Hyliion har gjort: Deres separate hybridaksel kan monteres på nær sagt hvilken som helst lastebil og skal ifølge produsenten bidra til å redusere forbruket med inntil 30 prosent. Løsningen koster rundt 29 000 dollar (250 000 kroner) og består av to aksler med batteripakke og en elmotor som yter 300 hestekrefter. Det er det sikkert mange som setter pris på, for eksempel opp Lierbakkene med et par titalls tonn på ryggen.

Det er enda ikke klart om løsningen vil bli tilgjengelig i Europa, men etter det NLF har fått vite finnes det lignende systemer under utvikling også på kontinentet. Det er ikke urimelig å anta at vi ser hybridlastebiler i drift også i Norge i løpet av få år - i tillegg til de helelektriske, så klart...

Les også: Fra fossil til fornybar