Det er danske Vejdirektoratet som har gjennomført undersøkelsen som er gjengitt på Vegnett.no. Utgangspunktet er de 168 dødsulykkene som skjedde på danske veier i 2014.

 

Om alle biler hadde hatt avansert nødbremsesystem, vingleassistent og fotgjenger- og sykkeldetektering ville 15 prosent av de fatale ulykkene vært unngått ifølge undersøkelsen. Det betyr at 25 av de 168 livene kunne vært spart.

 

Men undersøkelsen viser at langt fra alle dødsulykkene kunne vært unngått. Av ulykkene kunne 119 ikke forhindres ved bruk av førerstøttesystemer.

 

I dag raser debatten om selvkjørende biler og lastebiler, og her hjemme anbefaler Vegvesenet at man kjøper biler som har disse systemene. Tall fra norske trafikkforskere viser at man totalt sett vil kunne spare 100 hardt skadde og drepte på norske veier hvert år med denne typen av systemer.

 

- Førerstøtte blir stadig vanligere i biler og yrkeskjøretøyer. Det vil like vel gå lang tid før alle biler er selvkjørende på alle veier under alle forhold. Dessuten har vi syklister og gående som ikke blir selvkjørende selv om bilene og lastebilene blir det. Å kun fokusere på disse systemene for å øke trafikksikkerheten blir derfor feil. Fortsatt må man også konsentrere seg om andre tiltak for å øke sikkerheten på veiene, sier Anders Egense i Vejdirektoratet i Danmark til Vegnett.no.