Med 2400 hestekrefter og 6000 newtonmeter i dreiemoment er målet for den 4,5 tonns tunge trekkvogna klart. Den skal sette ny verdensrekord på distansene 500 og 1000 meter fra stillestående.
- The Iron Knight er den perfekte måten å vise frem kompetansen og innovasjonskreftene som ligger hos Volvo – samtidig som den gir oss muligheten til å få ny innsikt inn i tekniske og designmessige løsninger. Ideen er å overføre noe av det vi har lært med The Iron Knight over i de serieproduserte lastebilene, sier Claes Nilsson som er toppsjef for Volvo Trucks.
Motoren i midtmontert og den 2400 hestekrefter sterke kraftpakken er i utgangspunktet en D13 – men i The Iron Knight har den fire turboladere, vannkjølt intercooler, endret programvare og en rekke andre endringer for å gjøre den i stand til å levere monsterkreftene.
Girkassen er derimot en helt standard I-Shift Dual Clutch, der man har forsterket klutsjene slik at de skal tåle det høye dreiemomentet.
- Fordelen med I-Shift er at man ikke mister verdifulle sekunder når man girer. Teknologien sørger for at girskiftene skjer uten at kraftflyten påvirkes. Det betyr at The Iron Knight ikke taper tid mens den girer, forklarer Niklas Öberg som er test ingeniør hos Volvo Trucks.
Fartsrekorder er ikke noe nytt hos Volvo. Allerde i 2007 satt The Wild Viking ny rekord på 1000 meter fra stillestående med en gjennomsnittshastighet på 158,8 kilometer i timen. I 2011 kom Mean Green som var en hybrid og satte ny rekord for hybriddrevne lastebiler på 1000 meter og på 500 meter fra stillestående med henholdsvis 152,2 og 115,4 kilometer i timen.
Med Boije Ovebrink bak rattet i The Iron Knight håper Volvo på å sette nye rekorder når bilen ruller mot startstreken den 24. august. Selve rekordforsøket kan man følge på Volvo Trucks sosiale medie kanaler.