Glem gamle Crafter. Glem samarbeidet som var med Mercedes-Benz. Den nye Crafter redefinerer alt som har med store og tunge varebiler å gjøre – og hadde jeg vært konkurrent hadde jeg stablet brosjyrene sammen i en krok, satt meg ned og ventet på bedre tider. Så bra er denne varebilen.

Nye Crafter er helt nyutviklet - ikke en eneste del er videreført fra forgjengeren. Foto: Jan Harry Svendsen

Nye Crafter er helt nyutviklet - ikke en eneste del er videreført fra forgjengeren. Foto: Jan Harry Svendsen

Opptil 18,4 kubikk

Volkswagen satser knallhardt på Crafter. En ting er at bilen er helt nyutviklet. Ikke så mye som en skive er med fra forgjengeren. En annen ting er den helt nye fabrikken i Polen. En tredje er komforten, lettkjørtheten og sikkerheten. En fjerde er tilpasningsdyktigheten.

Finner du ikke en Crafter som dekker ditt behov har du rett og slett ikke sett godt nok etter.

Du kan få den i tre lengder, med tre ulike takhøyder og med tre ulike akselavstander. Varerommets volum går fra 9,9 kubikk på minstemann, helt opp til 18,4 kubikk på den lengste utgaven med størst takhøyde.

I tillegg satser Volkswagen knallhardt på å tilpasse varerommet. Hele 70 prosent av bilene som skal leveres vil ha egne kundetilpassede løsninger. Så mange valg blir det at Volkswagen i Norge i disse dager ansetter en egen person som skal ha ansvaret og oversikten over alle løsningene på den nye Crafter.

Varerommet er praktisk og tilpasningsdyktig. Foto: Jan Harry Svendsen

Varerommet er praktisk og tilpasningsdyktig. Foto: Jan Harry Svendsen

Strålende førermiljø

I det karrige landskapet rundt Almeira i Spania fikk vi lov til å kjøre de første utgavene av den serieproduserte Crafter. Smale bygater, svingete fjellveier og motorvei. Vi fikk prøve den nye 8-trinns automatiske girkassen som ved hjelp av dobbeltklutsj-teknologi girer uten at kraftflyten påvirkes. Alt du merker er at turtallet endres. Vi fikk kjøre et utall motoralternativer og biler med og uten last. At toppmodellen med 177 hk og 410 Nm byr på et saftig kraftoverskudd er ikke overraskende, men at også innstegsmotoren med 102 hk og 280 Nm trekker så rent fra 1000 omdreininger at det er en fryd imponerer. Det gjør også førerplassen. I hanskerommet er det plass til en ordinær ringperm – og rommene til å legge fra seg småting er mange. Her er det uttak for strøm, USB-tilkobling og egen WiFi-sone. Det nye førersetet minner mest om det du finner i en lastebil. Innstillingsmulighetene er mange, fjæringen i setet god og sittestillingen bare understreker at Volkswagen har skutt blink med ergonomien.

Så er det materialene. De er høyverdige og den opplevde kvaliteten er svært god.

Interiøret er nytt og virker langt mer forseggjort enn hva man er vant til på denne typen av varebiler. Samtidig er ergonomien god og det er utallige steder for å legge fra seg småting. Foto: Jan Harry Svendsen

Interiøret er nytt og virker langt mer forseggjort enn hva man er vant til på denne typen av varebiler. Samtidig er ergonomien god og det er utallige steder for å legge fra seg småting. Foto: Jan Harry Svendsen

Assistentvinner

Ute på veien merker du lite til størrelsen. Selv når vi kjørte oss bort i Almeiras trange bygater klarte vi å tråkle oss igjennom uten problemer, og på motorveien i 120 kilometer i timen var retningsstabiliteten upåklagelig og den innvendige støyen lav. Det finnes personbiler som er mer tungkjørte og mindre komfortable enn den nye Crafteren.

Og når vi er inne på personbiler er det gledelig å kunne fastslå at denne bilen ikke står noe tilbake for nettopp personbilene hva gjelder assistentsystemer. De er på plass alle sammen. Her finnes vingleassistent, adaptiv konstantfartsholder med autobrems, parkeringsautomatikk, akustisk sidebeskyttelse og ryggeassistent som varsler om kryssende trafikk - og til og med stopper bilen - dersom det er fare for et uhell. En egen ryggeassistent for tilhengere er også på plass der du styrer hvor du vil ha tilhengeren ved hjelp av knappen som du normalt justerer sidespeilene med.

Førsteinntrykket av Crafter er knallsterkt og blant varebilene er den enn så lenge den ubestridte stjernen.

Crafter får du i tre ulike lengder, med tre ulike takhøyder og med tre ulike akselavstander. I den største utgaven er varerommet på 18,4 kubikkmeter. Foto: Jan Harry Svendsen

Crafter får du i tre ulike lengder, med tre ulike takhøyder og med tre ulike akselavstander. I den største utgaven er varerommet på 18,4 kubikkmeter. Foto: Jan Harry Svendsen

Les også: Ford Transit Connect - Komfort i en liten kasse