- Det er enormt mye å hente på om man kjører riktig, forklarer Per Ole Nygaard. Han bør vite hva han snakker om. Nygaard er instruktør og ansvarlig for føreropplæring hos Scania i Norge.

Vekt er en ressurs

I dag skal NLFs egen Jens Olaf Rud til pers. Han er til daglig ansvarlig for programmet ”På riktig side”. Et program som handler om hvordan man kan kjøre for å redusere ulykker og spare drivstoff. Han mener det ligger et stort sparepotensiale ute i bedriftene som ikke utnyttes i forhold til å ivareta en økonomisk kjørestil.

- Mange bedrifter kan spare mange titalls tusen kroner i løpet av året bare i dieselkostnader ved å tenke på hvordan man kjører og hvordan man aller best utnytter bilen, sier Rud når han klatrer opp i den luksuriøse hytta.

Etter 31 kilometer parkerer han lastebilen etter første runde. Per Ole Nygaard går igjennom resultatene. Raskt konstaterer han at det er rom for forbedringer.

- Du kan jobbe mer med utrulling. Mye av hemmeligheten er å holde hjulene i gang. Bilen må rulle mest mulig. En bakkestart med et vogntog på 40 tonn koster utrolig mye diesel, forklarer han.

- Husk på at de 40 tonnene som bilen veier er en ressurs som du kan utnytte.

- Vi ser en typisk drivstoffbesparelse på mellom fem og ti prosent på de som deltar på Scania Driving Training, sier Per Ole Nygaard i Scania. Foto: Jan Harry Svendsen - Vi ser en typisk drivstoffbesparelse på mellom fem og ti prosent på de som deltar på Scania Driving Training, sier Per Ole Nygaard i Scania. Foto: Jan Harry Svendsen

Rullet 1,7 kilometer ekstra

Jens Olaf klatrer igjen opp i hytta. Denne gangen med ny kunnskap. Igjen starter instruktøren dataprogrammet som logger hvordan sjåføren kjører idet han legger ut på samme runde.

Vel tilbake er tallenes tale tydelig. Gjennom å forandre litt på kjørestilen har bilen rullet 4,1 av de 31 kilometerne, mot 2,4 kilometer på den første runden.

Dermed har også forbruket gått kraftig ned. På den første kjøringen endte Jens Olaf opp med et forbruk på 47,7 liter på 100 kilometer, nå er det redusert til 44 liter. Men det mest oppsiktsvekkende er at gjennomsnittsfarten har økt fra 49 til 53 kilometer i timen.

Ved å planlegge kjøringen bedre klarte NLFs Jens Olaf Rud å senke forbruket med nesten fire liter på 100 kilometer. Forbruket ble redusert fra 47,7 til 44 liter per 100 kilometer. Foto: Jan Harry Svendsen Ved å planlegge kjøringen bedre klarte NLFs Jens Olaf Rud å senke forbruket med nesten fire liter på 100 kilometer. Forbruket ble redusert fra 47,7 til 44 liter per 100 kilometer. Foto: Jan Harry Svendsen

Les også:  Slik får din bedrift Enova-støtte

- På den andre runden brukte jeg bilen mye bedre og fikk i større grad med meg farten. Det ble mer flyt og bilen gjør i større grad jobben, forklarer Rud.

Scania-instruktøren er fornøyd, men slett ikke overrasket.

- Dette er et typisk resultat. Vi ser en drivstoffbesparelse på mellom 5 og 10 prosent på de som er med på disse kursene. Noen kommer allerede fra en kultur der dette er viktig, mens andre ikke har tenkt like mye på hvordan man kan kjøre aller mest effektivt, men felles for alle er at de har mye å hente, avslutter Nygaard.

En av nøklene til å kjøre energieffektivt er å lære seg til å forutse trafikken. Foto: Jan Harry Svendsen En av nøklene til å kjøre energieffektivt er å lære seg til å forutse trafikken. Foto: Jan Harry Svendsen

Dette kan du spare

Jens Olaf reduserte forbruket med 0,37 liter på mila, en reduksjon på omtrent 8 prosent. Hvis dette gjøres i stor skala, som for eksempel over 100 000 kilometer - en typisk årlig kjørelengde for norske lastebiler - kan en spare enorme summer. Med dagens autodieselpris snakker vi nærmere 40 000 kroner. Det er lettjente penger, alt takket være en liten holdningsendring. 

Les mer om På riktig side her