2015 ble et godt år for Scania. De ble forbikjørt av Volvo i 2012 etter mange år i teten og har jaget konkurrenten hardt siden den gang. I fjor kom uttellingen, de byttet ganske bokstavelig plass med Volvo på statistikken over tunge kjøretøy (over 16 tonn): I 2014 ledet Volvo med 41,4 prosents markedsandel over Scanias 35,8, mens i 2015 tronet Scania øverst med 41,9 prosent og vippet Volvo ned til 33,5.
Gode kunderelasjoner over tid
Markeds- og kommunikasjonsdirektør i Norsk Scania AS Jon Lauvstad mener pålitelighet, god service og oppfølging er nøkkelen til suksessen.
- Vi har bygget stein på stein. Mens Volvo har hatt noen store produktlanseringer, har vi samtidig hatt mange små som gjør Scania som totalpakke stadig bedre. Det viser hvor viktig det er å ha gode kunderelasjoner og bygge kvalitet over tid, sier Lauvstad, som også legger til at 70-årsmarkeringen i 2015 ga merket nyttig oppmerksomhet i markedet.
Sultne på revansj
Volvo har ikke tenkt å ligge på latsiden. Med en ny leder i spissen setter de seg solide mål.
- Med 40 prosents markedsandel er vi sikret ledertrøya i 2016, sier påtroppende administrerende direktør i Volvo Trucks, Waldemar Andre Christensen. Han legger ikke skjul på at 2015 var et skuffende år, men er svært positiv til den nye sesongen. Og de har allerede fått en knallstart.
- Vi tegnet et stort antall kontrakter i siste kvartal av fjoråret som vil få utslag på årets registreringsstatistikk. Vi skal bli nummer én i 2016, slår han fast.