- Gruvedrift er et miljø hvor selvkjørende lastebiler passer godt inn, sier prosjektleder for Scanias "Autonomous Transport Solutions", Lars Hjorth.
- Driften foregår på et lukket område hvor en alltid har kontroll over hvilket kjøretøy og personell som utfører arbeidet.
Scania er nå i full gang med testing av de såkalte "Astator"-prototypene; fullskala-lastebiler som styres enten ved fjernkontroll eller med kunstig intelligens.
Les også: Selvkjørende lastebiler løser rekrutteringsproblemet
Først gruvedrift, så havner og langtransport
Hjorth er også prosjektleder for iQMatic - et forskningsprosjekt som utføres i samarbeid med blant andre Saab og Autoliv, med støtte fra den svenske regjeringen. Her jobbes det med å kartlegge mulighetene for såkalt autonom transport.
- Selvkjørende lastebiler vil bli virkelighet i gruvebransjen i løpet av kort tid. Det neste steget vil være å se på muligheten for selvkjørende nyttekjøretøy i havner, for flytting og frakt av containere, forteller Hjorth.
- Etter hvert vil også teknologien finne vegen til langtransport, hvor lastebilene kjører seg selv fra en større godsterminal til en annen, mens selve leveransen fra terminalene og ut til kunde vil skje med lastebiler hvor sjåførene sitter bak rattet, spår han.