Det var i går kveld Scania dro teppet av en av de aller best bevarte hemmelighetene i lastebilsbransjen på lenge. For selv om mange har snakket om det – og selv om det heller ikke har vært noen hemmelighet at Scania kommer med en ny bil - har det knyttet seg stor spenning til hvordan den ville komme til å se ut.

 Og i går var dagen da en samlet lastebilverden fikk se den nye babyen fra Södertälje for første gang.

Fortsetter med V8er 

I den nye bilen blir V8eren fortsatt sentral, men lavere luftmotstand og en mer effektiv motor og drivlinje bidrar med å redusere forbruket med i gjennomsnitt fem prosent på den nye modellserien.

 

Nettopp økonomi, miljø og lønnsomhet for kundene har vært hovedfokuset for Scania under utviklingen av bilen – som i følge produsenten også skal redefinere premiumsegmentet blant yrkesbilene av den tyngre sorten.

Ti år utviklingstid

 - Den mest åpenbare forskjellen er det utvendige designet. Men det viktigste å få med seg er at man nå introduserer nye teknologier, tjenester og serviceytelser som på en bedre måte skal hjelpe våre kunder til å få en oversikt over kostnader og inntekter. Vårt mål med denne nye bilen er å hjelpe kundene med å tjene penger og i det har bilen en sentral rolle, sa Henrik Henriksson som er toppsjef i Scania under lanseringen av den nye bilen.

 Utviklingen av den nye bilen har tatt ti år og mer enn ti millioner kilometer er allerede kjørt i testøyemed.

 Produksjonen av den nye bilen skal en tid gå parallelt med den utgående modellen. NLF kommer med prøvekjøring av bilen i NLF Magasinet nummer 6 – da får vi med stor sannsynlighet også stifte nærmere bekjentskap med den helt nye 13-liters motoren som i toppversjon yter 500 hestekrefter.