Mye ved bilen er kjent fra lanseringen i Normandie i 2013. Der stilte Renault med versjoner som for oss virket litt amputerte, nemlig toakslede trekkere. Kjøreopplevelsen den gang ga likevel mersmak. Vi har sett fram til å få teste T-modellen med boggi.

Mange funksjoner styres via knapper på over- og undersiden av rattet. Foto: Renault Trucks Mange funksjoner styres via knapper på over- og undersiden av rattet. Foto: Renault Trucks

Rattfunksjoner

Radio, telefon, cruise kontroll og førerinformasjonsdisplay er noen av funksjonene som styres via rattknapper. Bryterne er plassert både på og under rattet. Etter at ønsket cruise kontroll-modus er valgt med dreiehjul på dashbordet, vil et trykk på den store bryteren under rattet på venstre side sette ønsket hastighet.

Testen foregår på snødekte veier på østlandet. Vi tester forsiktig cruise kontroll med de tre tilgjengelige nivåene av overhastighet; det vil si hvor stor fart som tillates over innstilt hastighet før hjelpebrems automatisk kobles inn. Maksimal overhastighet er 8 km/ t.

Totalvekt på testbilen er i overkant av 33 tonn. Med DTI 13-motoren og dreiemoment på 2550 Nm fra 1100 omdreininger, går det lett i kneikene. Bakakselutvekslingen er 2,64, som igjen skal gi 1280 o/min ved 90 km/t. Støynivået i hytta er lavt, men vi hører nok av motoren til å få en realistisk følelse av hva som er på gang.

Interiøret har mange gode løsninger som svingbar passasjerstol og bord med god plass. Hytten i den største Renault T har også helt flatt gulv. Foto: Renault Trucks Interiøret har mange gode løsninger som svingbar passasjerstol og bord med god plass. Hytten i den største Renault T har også helt flatt gulv. Foto: Renault Trucks

Optidriver

Girkassen er laget av Volvo for Renault og bærer navnet Optidriver. Den er usynkronisert og automatisert med tolv trinn framover og tre trinn for revers. Vi kan velge automatisk eller manuell giring via spaken på høyre side av rattet. Noen egen bryter for power- eller performance- program finnes ikke. Her styres funksjonen via gasspedalen. Trykkes pedalen ned til kickdown, skjer girskiftene ved høyere turtall. Girkassen veksler hurtig og mykt, og finner uten nøling riktig gir til situasjonene som oppstår på turen. Her er det lett å la seg imponere.

Hjelpebrems

I tillegg til ordinær motorbrems, har bilen kompresjonsbrems og hydraulisk Voith retarder. Kombinasjonen av spjell- og kompresjonsbrems kaller Renault for Optibrake+. Samlet bremseeffekt av Optibrake+ er lik motoreffekten – så fremt vi motorbremser ved 2300 o/ min. I tillegg har vi retarder. En egen bryter regulerer bremseblanding. Når bryteren er på, legges motorbrems automatisk til når vi trykker på fotbremspedalen. Hvor mye motorbrems som plusses på, avhenger av totalvekt og hvor hardt vi trykker på pedalen.

Det er et stort rom under køya hvor skapet på venstre side er tilgjengelig både fra inn- og utsiden. Foto: Renault Trucks Det er et stort rom under køya hvor skapet på venstre side er tilgjengelig både fra inn- og utsiden. Foto: Renault Trucks

Flott infodisplay

Renault T har etter vår mening et av markedets beste – om ikke det aller beste – informasjonsdisplayet. Særlig gjelder dette visning av arbeidstid. Både kjøre- og hviletider for aktuell dag, og for de siste to ukene, kommer enkelt og oversiktlig opp.

Lastindikatoren gir vi også plusspoeng, men en del av usikkerheten vi kjente i forbindelse med bruk av boggibryter til lastoverføring,  kom av at vi ikke fikk klar beskjed fra elektronikksystemet om hvor mye trykk vi faktisk hadde overført til drivakselen. Her burde det være mulig å koble trykkoverføring og lastindikator sammen, slik at indikatoren automatisk kommer opp i displayet ved lastoverføring. Vi får senere vite at Renault i Norge har kontaktet fabrikken for å få en klarere visning.

Displayet leveres med tre språkinnstillinger, som bestilles før levering. Blant nordiske språk kan man velge dansk og/ eller svensk.

Lastindikator leveres ikke som standard, men er helt klart verdt investeringen. Foto: Marit Vikhammer Lastindikator leveres ikke som standard, men er helt klart verdt investeringen. Foto: Marit Vikhammer

Stødig og stabil

Renault T oppleves som  retningsstabil og meget god å kjøre. Å ligge noen centimeter fra den hvite stripen krever absolutt ingen anstrengelser. Her er det bare å lene seg tilbake og kose seg. Sikten i de todelte speilene er god. Dette er en bil det er lett å trives i.

Sidespoileren vinkles ut og stigtrinn ved batterikassen gir enkel adkomst til lys- og luftkoblinger. Foto: Marit Vikhammer Sidespoileren vinkles ut og stigtrinn ved batterikassen gir enkel adkomst til lys- og luftkoblinger. Foto: Marit Vikhammer

Tekniske data:

Bil: Renault T 520 Highcab 6X2

Motor: 12,8-liters rekkesekser, Euro VI

Effekt / moment:  520 HK ved 1432- 1800 o/min / 2550 Nm ved 1100 – 1432 o/min

Girkasse: Optidriver, robotisert. 12 trinn frem, 3 trinn revers

Egenvekt: 9582 kg

Maks akseltrykk: 8 / 11 / 7,5 tonn