Saken ble først omtalt i Østlendingen - originalartikkelen finner du her (krever innlogging).

NLF-bedriften Øien Kran og Transport kjøpte tomta fra Alvdal kommune i 2009. Det var ikke før daglig leder Håkon Øien la frem planer om utbygging for kommunen at han ble klar over nye reguleringsplaner hvor to veger var tegnet inn over tomta. Reguleringen ble foretatt i 2013, fire år etter Øien kjøpte tomta av kommunen. Endringene kom aldri bedriftslederen for øre.

Regionsjef i NLF Hedmark og Oppland, Guttorm Tysnes, sendte et klagebrev til Alvdal kommune på vegne av bedriften. Foto: Stig Odenrud / NLF Regionsjef i NLF Hedmark og Oppland, Guttorm Tysnes, sendte et klagebrev til Alvdal kommune på vegne av bedriften. Foto: Stig Odenrud / NLF

NLF tok affære

I tiden etter har Øien forsøkt å få rådmannen i tale og endre reguleringsplanene, siden disse forhindrer videre utbygging av et nødvendig garasjeanlegg. Men gode svar uteble fra kommunen. Da tok regionsjef i NLF Hedmark og Oppland Guttorm Tysnes saken.

– Slik jeg har fått framstilt saken så synes jeg det er merkelig at kommunen ikke kontaktet bedriften når de skulle gjøre endringer på en tomt de nettopp hadde solgt, sier Tysnes til Østlendingen.

Nå har kommunen på investeringsbudsjettet for 2017 lagt inn midler til å bygge den nye adkomstvegen utenfor industritomta. 

– Vi beklager at dette har tatt tid, og vi kommer til å invitere bedriften til et oppklaringsmøte, sier assisterende rådmann i Alvdal Per Arne Aaen til Østlendingen.

Les også: Rundkjøringens utforming påvirker økonomi og miljø