- Vi vet det er mange som stiller spørsmål til hvilke dekk de skal velge. Det er ikke noe fasitsvar på det, men dekk er mer enn veigrep og bremselengder. De kan også ha stor innvirkning på bunnlinjen, sier Torleiv Dalen Haukenes som er produktsjef hos Dekkmann. Han anbefaler at man ser på hvor man kjører og hvilket underlag man kjører på når man skal velge dekk til lastebilen.

Gode alternativer til regummierte dekk

- Det er en rekke faktorer som spiller inn når du skal velge dekk og utvalget er stort. Det er viktig å ikke bare henge seg opp i pris, men også å se på faktorer som grep, hvilken type bruk dekkene er bygget for og om man får noe igjen for stammen den dagen dekkene er utslitte, forteller Haukenes.

Han mener det ikke er noe galt i å velge regummierte dekk, men det finnes en rekke kvalitetsdekk som gir bedre lønnsomhet.

- Barum og Semperit er for eksempel kvalitetsdekk som har like gode, og i noen tilfeller bedre egenskaper enn et nytt regummiert dekk. Dekkene produseres på samme fabrikk som nye Continentaldekk, og i motsetning til enkelte regummierte dekk har man her en svært god stamme i bunn som sikrer lav rullemotstand. Når man i tillegg tar høyde for stammeprisen er dette dekket faktisk rimeligere enn det billigste Kina-dekket vi har, sier Haukenes.

- Det ikke er noe galt i å velge regummierte dekk, men det finnes en rekke kvalitetsdekk som er mer lønnsomme valg, sier Torleiv Dalen Haukenes i Dekkmann. Foto: Dekkmann / Stein Inge Stølen - Det ikke er noe galt i å velge regummierte dekk, men det finnes en rekke kvalitetsdekk som er mer lønnsomme valg, sier Torleiv Dalen Haukenes i Dekkmann. Foto: Dekkmann / Stein Inge Stølen

Kan bruke en halv liter ekstra på mila

Han vil likevel ikke utelukke Kina-dekkene helt.

- Billige Kina-dekk kan være gode dersom man kjører på svært aggressivt underlag og vet at faren for skader på dekk og dekksider er stor. Får man en rift i siden på dekket er det ødelagt og da får man heller ikke noe igjen for det. Derfor passer disse dekkene godt på for eksempel anlegg og ved kjøring på aggressive underlag.

Men på ett område er dekkene underlegne de mer påkostede dekkene. For de når ikke Continental til felgkanten hva gjelder rullemotstand.

- Vi har tall som viser at et vogntog kan bruke opp til en halv liter ekstra på mila om man har dekk med høy rullemotstand på alle akslene. I løpet av et år blir det store pengesummer, sier Haukenes.

Rullemotstand er viktig - se video under:

 

Premium på styrende aksel

Han mener det er vanskelig å komme med bombastiske råd i forhold til hvilke dekk man skal velge, men noen råd har han.

- Tenk på stammepris når du kjøper dekk og legg vekt på lav rullemotstand. Som en grunnregel kan man si at dekk laget i Europa har den laveste rullemotstanden og de beste egenskapene. Kjører du mye og langt, gjerne i utlandet, bør du velge nye dekk. Samtidig bør du som regel ha premium-vinterdekk på styrende aksel om vinteren. Utover det er det viktig at du velger dekk ut i fra underlag og hvilken type kjøring du har, avslutter Haukenes. 

Les også: Mål dekktrykket - spar penger