I året han fylte 30 år staket Bjørn Tore Larsen ut en ny kurs. Etter flere år som sjåfør i Toten Transport var det på tide å forlate farens arbeidsplass og skape sin egen.

- Jeg kom i prat med Iver Grini i mai og tok den første turen til Kirkenes for dem. Jeg har drevet i Toten Transport tidligere, men hadde lyst til å starte for meg sjøl. Med Iver og Martin Grini som støttespillere, bestemte vi oss for at jeg skulle profilere bilen med Iver Grini og starte for meg sjøl, forteller Larsen. 

Larsen har utstyret i orden. En Scania R730 med Euro VI-teknologi får jobben gjort med minimalt utslipp. Foto: Henrik Hornnæss Larsen har utstyret i orden. En Scania R730 med Euro VI-teknologi får jobben gjort med minimalt utslipp. Foto: Henrik Hornnæss

Solid resultat
30-åringen driver nå eget enkeltmannsforetak, og kjører mest spesialtransport. Samarbeidet med den rutinerte Iver Grini er tett.

- Jeg har ikke 100 prosents kjøring for Iver, men tar de oppdragene han mener jeg kan utføre. Jeg har ellers flere samarbeidspartnere som Sandhaug AS, Espeland Transport, Per Haukedal Transport, Rusta Transport, LRN Transport og Toten Transport. Jeg har mer enn nok å gjøre, sier Larsen.

Det var i mai Larsen startet sitt eget firma, og siden den gangen har pilene pekt oppover.

– Jeg har hatt et vanvittig bra resultat med tanke på at jeg ikke har drevet med dette lenge. Mange har blitt imponert og det er jeg egentlig også selv. Antall kilometer har gått ned, mens omsetningen har økt. Det har vært en morsom erfaring så langt og det viser seg at det går bra også, med et overskudd på 475 000 kroner de første sju månedene, forteller den ferske lastebileieren.

Elsker å motbevise kunden

Larsen elsker milene bak rattet, men aller mest liker han de mange utfordringene arbeidsdagene byr på.

- Transporten er en ting, men det er mye arbeid med demontering. Det synes jeg er utfordrende og moro, og dette handler om mye mer enn bare transport, sier Larsen.

Han mener hemmeligheten er å yte mer service enn hva kundene forventer.

Som fersk opplever Larsen stadig vekk at kunden er skeptisk til om han kan få fullført oppdraget. Det er en situasjon han elsker å befinne seg i.

- Transporten er for så vidt den letteste biten, selv om også den blir utfordrende når en laster opp en diger maskin. Når en kunde ringer og spør om jeg virkelig klarer oppdraget har jeg bestemt meg for at det skal gå. Jeg hadde oppdrag fra Sandhaugen om å ta med tre sopemaskiner som ikke startet. Vi ble enige om at jeg skulle prøve å få dem med meg, selv om det ville bli vanskelig. Det fikk jeg til og kunden var kjempefornøyd. Det å løse problemer som kunden kanskje ikke tror går an å løse er herlig. Målet er å ta på seg oppdrag og ikke ta kontakt med kunden før en er på plass for å levere maskina og utstyret, smiler Larsen.

Gjennom samarbeid med Iver Grini og sønnen Martin (t. h) har Larsen fått prøve seg innen spesialtransport. Det er et marked han ønsker å utforske mer. Foto: Henrik Hornnæss Gjennom samarbeid med Iver Grini og sønnen Martin (t. h) har Larsen fått prøve seg innen spesialtransport. Det er et marked han ønsker å utforske mer. Foto: Henrik Hornnæss

Mye ansvar

Larsen mener det var på høy tid å begynne for seg sjøl.

- Jeg hadde 30-årsjubileum i 2016 og dette var en bra start på 30-årslivet. Det var på tide å begynne for meg sjøl før jeg blir for gammel. Jeg er ikke glad i sjefer og stoler på meg selv. Dessuten hater jeg å bli kommandert. Jeg følte at det ikke var utfordrende nok der jeg var og liker nye utfordringer. Dette føler jeg er helt rett, jeg er glad i å yte litt ekstra for kundene mine og det er moro å drive for seg selv. En føler i større grad at man får noe igjen for det, sier han.

Nå håper han på vekst.

- Det handler om å holde flyten. Det hadde vært moro å få til en transportavtale med en fast leverandør, men er veldig fornøyd med det jeg har fått til så langt. Det tar mye tid, men det er verdt det, sier Larsen.

Han er åpenbart fornøyd med å ha skapt sin egen arbeidsplass.

- Nå kan jeg yte god service og få pengene sjøl. Det er vanvittig mye ansvar, en må ha alle papirer i orden, men jeg stortrives med det og har fått gode rutiner, forteller Larsen, som har hatt stor nytte av å ha NLF som støttespiller.

- NLF har vært til god hjelp for meg. Det er godt å ha noen støttespillere rundt seg som kan reglene og vet hvor man kan få hjelp. For meg er det viktig å være NLF-medlem, avslutter Larsen.

Les også: Pizzaekspress med trafikksikkerhetspris