Riksrevisjonen la - i dag fram sin 172 sider lange rapport om kvalitet og effektivitet i drift og vedlikehold av veinettet. Rapporten kritiserer både Statens vegvesen og Samferdselsdepartementer for dårlig drift og vedlikehold av veiene. Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, er enig med vurderingen fra Riksrevisjonen.

-          Vi har advart lenge om at et altfor stort vedlikeholdsetterslep og dårlige driftskontrakter gjør veiene farligere. Nå bekrefter Riksrevisjonen dette og slår til og med fast at omtrent 30 dødsulykker i året kunne vært unngått dersom veidekket og vinterdriften hadde vært slik den burde være.  

Krever handling

I rapporten kritiserer Riksrevisjonen blant annet samferdselsdepartementet for å ikke følge godt nok med på resultatene av arbeidet med drift og vedlikehold. På spørsmål om politikerne har sovet i timen svarer Mo:

-          Rapporten er oppsiktsvekkende og bør være en øyeåpner for alle partiene på Stortinget. Om de faktisk mener at anstendige arbeidsforhold betyr noe, og støtter målet om null hardt skadde og drepte i trafikken, er det på tide å brette opp ermene og levere på løftene. Det koster å drifte vei, spesielt ved snøfall og skiftende temperaturer. Veiene er yrkessjåførenes fabrikkgulv, og tro meg - ingen andre yrkesgrupper ville akseptert slike arbeidsforhold. Arbeidstilsynet hadde satt ned foten umiddelbart.

Riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen la frem Riksrevisjonens rapport. I en pressemelding uttaler han blant annet at myndighetene har langt igjen å få for å oppfylle forventningene.

-          Det er kritikkverdig at kostnadene til drift og vedlikehold har økt betydelig uten at dette har gitt oss bedre veier. Innbyggerne må kunne forvente mer effekt når offentlige bevilgninger øker kraftig, sier Karl Eirik Schjøtt-Pedersen

Anbefaler tiltak

For å løse de kritiske utfordringene har Riksrevisjonen anbefalt en rekke tiltak. Norges Lastebileier-Forbund har også noen anbefalinger om hva som må til for å sikre tryggere veier.

-          Først og fremst bør Samferdselsdepartementet følge opp Riksrevisjonen sine anbefalinger. I tillegg må Stortinget følge opp med økte midler i revidert nasjonalbudsjett og vedta en forpliktende Nasjonal Transportplan. Vi kan ikke sitte å vente på flere ulykker når vi vet hva som kreves for å forhindre dem. Vi forventer også at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite følger opp denne saken. Denne rapporten viser at den lavest hengende frukten for å nå 0-visjonen faktisk er å brøyte, salte og strø mer.

 

Statens vegvesen svarer

Bjørn Laksforsmo er direktør i Statens vegvesens divisjon for drift og vedlikehold, og har uttalt følgende om rapporten:

-          Dette er en god og grundig undersøkelse som gir et godt bilde av utfordringene innen drift og vedlikehold av riksvegene, og som Statens vegvesen allerede er godt i gang med å ta tak i. Vi har lykkes med å bremse prisveksten, vi har styrket samarbeidet med markedet og vi har innført nye kontraktsformer som skal gi oss mer framkommelighet, trafikksikkerhet og klimakutt for pengene

-          Vi har anskaffet et forvaltningssystem som sammen med bruk av ny teknologi gir oss bedre informasjon om tilstanden på vegnettet. Dette gir oss et enda bedre grunnlag for å prioritere riktige vedlikeholdstiltak til rett tid – slik at vi får mer vedlikehold for pengene.

-          Vi er glad for at både Riksrevisjonen og samferdselsministeren mener vi er på riktig veg og at utviklings- og forbedringstiltakene vil gi effekt framover.

Les mer om rapporten her: Stadig mer penger til drift og vedlikehold, men veiene blir ikke bedre (riksrevisjonen.no)