Etter en årelang prosess som har pågått under flere samferdselsministere og vegdirektører, venter nå Norges Lastebileier-Forbund (NLF) på myndighetenes vurdering av høringssvarene i saken om økte vekter og dimensjoner.
Et hensiktsmessig tiltak
Høsten 2023 publiserte TØI en rapport som konkluderte med at økte vekter og dimensjoner på lastebiler er både økonomisk og miljømessig fornuftig – en konklusjon som bekrefter det NLF lenge har påpekt. NLF har tidligere uttalt at med denne rapporten bør debatten om hvorvidt økningen er hensiktsmessig, anses som avsluttet.
Som et resultat av målrettet arbeid og TØI-rapportens funn sendte Statens vegvesen (SVV) i august 2024 ut på høring et forslag om å øke tillatt totalvekt for visse vogntog på utvalgte veier.
Skuffet
Da høringsforslaget ble kjent, uttalte NLFs administrerende direktør, Knut Gravråk, at mange var skuffet – særlig over at singelbiler, uavhengig av antall aksler, ikke fikk mulighet til å kjøre med økte vekter.
Forslaget fra Statens vegvesen vakte oppsikt fordi det utelukket en økning i vekten til 28 tonn for konvensjonelle 3-akslede lastebiler og mange andre kombinasjoner. Dette til tross for at det allerede er tillatt med høyere vekter for el-lastebiler selv om bruer og veier ser ikke forskjell på drivstoffet!
I tett dialog
NLF har både i flere møter med vegvesenet og i sitt høringssvar argumentert kraftig for vårt syn, men saken har tatt tid å bli videre behandlet hos Statens vegvesen.
Fagsjef i NLF, Dag Nordvik, forteller at han jevnlig er i kontakt med saksbehandler og at saken nå er til intern høring i Statens vegvesen og Vegdirektoratet.
– Utfallet er fortsatt uklart, både når det gjelder endringer i bruksforskriften og den endelige beslutningen. Vi har bedt om høringsoppsummeringen samt forslaget som skal legges frem for Samferdselsdepartementet, men har ennå ikke mottatt noe, sier Nordvik.
Han frykter at det kun vil komme små endringer uten reell effekt – noe han mener vil være en tafatt tilnærming.
– Uansett vil vi fortsette arbeidet på alle mulige fronter. Det handler om aldri å gi seg, avslutter Nordvik.
Ber Statens vegvesen gripe muligheten
NLF-direktør Knut Gravråk har gjentatte ganger påpekt at dette enkelt kan løses av myndighetene med et pennestrøk ved å omklassifisere veiene.
Han understreker at i den pågående grønne omstillingen innen transportnæringen, er dette et enkelt tiltak som umiddelbart kan bidra til betydelige utslippskutt.
Gravråk håper nå at Statens vegvesen griper denne muligheten til å gjennomføre tiltak som virkelig vil gjøre en forskjell for den eksisterende bilparken.
– Hvis myndighetene mener alvor med klimamålene sine, har de ikke råd til å la den lavthengende frukten henge og råtne, avslutter han.