Jevnlig publiseres en kostnadsindeks for transportbransjen. Det gjøres også for drivstoff.
Fylkesleder i NLF Oslo & Akershus, Harry Nilsen, mener disse indeksene er feil!
- Jeg har ved flere anledninger påpekt at disse indeksene er feil og moden for revisjon. Kostnadsindeksen får ikke med seg riktig tall for drivstoff og bompenger og når det du putter inn er feil, blir også resultatet feil, sier Nilsen.
Hans poeng er at indeksen ble konstruert for mange år siden og at den ikke fanger opp utviklingen i bransjen. Han mener blant annet at det er svært få som fyller på utvalgte, lokale stasjoner i dag.
- Drivstoffindeksen bør bygge på faktiske forhold, det vil si veiledende priser hos selskapene pluss transporttillegget, som kan variere fra 4 øre helt opp til 85 øre. Kan noen sentralt i NLF ta kontakt med Statistisk Sentralbyrå og få korrigert dette, spør Harry Nilsen