NLF

NYHETSBREV FRA NLF ROGALAND OG AGDER UKE 18/24

Dato 3.05.24
Blindsone demonstrasjon på Avaldsnes Blindsone demonstrasjon på Avaldsnes

God morgen.

NLF Rogaland og Agder har satt sammen informasjon vi mener er relevant fra regionen vår. Her finner du også informasjon fra NLF og lastebilrelatert stoff fra både inn og utland.

Denne e-posten går til alle NLF-medlemmer i Rogaland og Agder, samarbeidspartnere, politikere, veieiere og andre med interesse for næringen.

 

HVORDAN HA ALT PÅ STELL NÅR VEGVESENET OG / ELLER ARBEIDSTILSYNET KOMMER PÅ BESØK

Vi kjører to kurs med fokus på bedriftskontrollen.

De aller fleste bedriftene har det meste «på stell».

Vi vil på et par små timer en kveld gå gjennom hva vi mener er det viktigste og ikke mist, hvordan ha alt i orden når kontrollen kommer.

Det er via god systematikk og riktige rutiner kontroll myndighetene ser på bedriften din.

 

Vi vil gå gjennom det vi vet er viktig etter flere kontroller. Etter erfaringer fra mange samtaler med myndighetene vet vi hva de fokuserer mest på. I tillegg blir det god tid til diskusjoner, tips og ideer samt spørsmål og kommentarer.
Kanskje til og med innspill vi skal ta med i retur til myndighetene.

 

Påmelding Stavanger 14. mai:

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/HVORDAN-HA-ALT-PAA-STELL-NAAR-VEGVESENET-OG-ELLER-ARBEIDSTILSYNET-KOMMER-PAA-BESOEK2

 

Påmelding Haugesund 15. mai:

https://lastebil.no/Aktuelt/Hva-skjer/Paameldinger/HVORDAN-HA-ALT-PAA-STELL-NAAR-VEGVESENET-OG-ELLER-ARBEIDSTILSYNET-KOMMER-PAA-BESOEK

 

VI TRENGER NY KLASSE FOR TRANSPORT OG LOGISTIKK VEST I AGDER

Forrige uke var vi på besøk hos rektor og lærer på Flekkefjord videregående. Møtet var sammen med opplæringskontoret på «sørsia» i Rogaland samt i Agder med fylkesleder i Agder. Det finnes ingen klasser for transport og logistikk mellom Vennesla i Agder og Bryne i Rogaland. Det er mange transport og logistikkbedrifter som ligger mellom disse skolene. Flekkefjord er et område som ligger midt imellom og kan dekke opp for elever fra både Agder og Rogaland.

Vi kommer til å trenge mange sjåfører i framtiden om veksten fra Oslo via Grenland og Kristiansand, til Stavanger blir som Transportøkonomisk institutt i sitt innspill til NTP.

Da kommer veksten til å bli 50% innen 2060.

Vi har sett en jevn vekst hvert år og det vil fortsette. Da trenger vi flere sjåfører.

Derfor ønsker vi en transport og logistikk klasse vest i Agder og gjerne Flekkefjord.

For å komme vider inviterer vi politisk og administrativ ledelse innenfor utdanning til skolen i Flekkefjord. Så hjelper det også godt at en av lærerne er «født i en lastebil».

Flekkefjord VGS Flekkefjord VGS

 

SJÅFØRMANGEL / REKRUTTERING

Mer enn 1 000 transportoperatører ble spurt i The International Road Transport Union (IRU) 2023-studie og konsekvensene av sjåførmangelen viser at halvparten av selskapene opplever redusert produktivitet, og 39 prosent opplever inntektsfall. 

Situasjonen forverres av en aldrende sjåførpopulasjon, med gjennomsnittsalder på 47 år. Med en tredjedel av sjåførene over 55 år og færre enn 5 prosent under 25 år, er behovet for handling presserende.  

EU, Norge og Storbritannia mangler nå over 233 000 lastebilsjåfører, og dette tallet forventes å stige til over 745 000 innen 2028 hvis det ikke iverksettes tiltak.

Når vi ser veksten som skal komme ifølge NTP blir dette utfordrende.

 

NLF TRENGER REVISJON AV VEKTER OG DIMENSJONER FOR Å NÅ VÅRE KLIMAMÅL

- Vekter og dimensjoner har vært en av de største og viktigste enkeltsakene vi har jobbet med i NLF. Nå har vi banket på døren til veidirektørene i seks år. Det er ikke mer maling igjen på døra, men nå er omsider døren åpen. Slik føles det nå, sier Dag Nordvik til logistikkinside.no. Han er NLFs fagsjef teknikk.

Går alt som Nordvik håper ser han for seg en vellykket høringsrunde til sommeren, med behandling på høsten, og at man allerede fra 1. januar neste år får et nytt regelverk for vekter og dimensjoner som åpner for at norske veitransportører kan bruke bilparken mer effektivt.

NLFs direktør Knut Gravråk sier til lastebil.no at omtrent alle lastebiler som kjører i Norge har en tillatt teknisk totalvekt som er høyere enn det vegene tillater. Med et pennestrøk kan saken løses:

Ved å tillate økte vekter og dimensjoner vil man kunne transportere mer last per tur, redusere utslippene og minske antallet biler på vegen, sier Gravråk. Les mer på lastebil.no:

https://lastebil.no/Aktuelt/Nyhetsarkiv/OEkte-vekter-og-dimensjoner-Bordet-er-dekket-hva-venter-dere-paa

 

VENNER PÅ VEIEN

Ve skole på Tveit rett utenfor Kristiansand har hvert år en trafikksikkerhets dag. Det er en hel dag som omhandler trafikksikkerhet og denne gjennomføres i samarbeid med ulike aktører som stiller med sine poster til elevene. Denne gangen stilte Skandinavisk trafikksenter med bil og mennesker.

Takk til Skantraf som gjorde en strålende jobb på et «venner på veien»-arrangement.

.

 

Forrige fredag hadde lærlingekontoret i Nord-Rogaland blindsone demonstrasjon for over 200 elever på Avaldsnes skole.

En stor takk til Bøviks Transport for lån av biler og Camilla & co på opplæringskontoret.

 

BARNAS TRAFIKK KALENDER

Sammen med Skolebarnas Trafikkalender som med sitt motto «Gjennom aktivitet, oppgaver, lokalt engasjement og samarbeid, vil de dyktiggjøre for tryggere ferdsel i trafikken» kan de nå ut til mer enn 200 000 skolebarn som venter på et budskap. Her kan du annonsere på kalenderen, den som lokalt kommer ut til alle barn i 1 – 4 trinn. Her er det enkel trafikkopplæring uten pekefinger. Et verktøy som læreren bruker sammen med barna. Veier, biler og barn må være trygge, oppmerksomhet og kunnskap må vi bygge. Regler og skilt må vi lære, barn på skolevei skal være trygge.

https://www.trafikkalenderen.no/

 

ARBEIDSAVTALER PÅ 11 SPRÅK

NLF har standardavtaler for sjåfører, både heltid og tilkallingshjelp. De finner du på lukket medlemsområde:

https://lastebil.no/Medlem/Lukket-medlemsomraade/Skjemaer

Arbeidstilsynet har også mange gode standard-skjemaer som dekker kravene til innhold i en arbeidsavtale. Her finner du veiledning på 11 forskjellige språk. Avtalen kan benyttes for både faste og midlertidige stillinger. Dette skjemaet er ment som en hjelp til å sette opp en arbeidsavtale, og du er ikke pålagt å benytte akkurat dette oppsettet. Du kan laste ned skjemaet og gjøre egne endringer.

Du finner alle avtalene her:

https://om.no/2SPR

 

ENOVA STØTTE

Det ble delt ut 136,5 millioner fra ENOVA i forrige runde. Så får vi se hvem som er forny og som tar imot støtten. Uansett er neste søknadsfrist for neste runde er 16. mai kl. 12.00. Om du ønsker støtte til søknadsprosessen kan du kontakt Jens O. Rud i NLF. Han har vært gjennom mange søknadsrunder for forskjellige bedrifter:

Jens Olaf Rud jor@lastebil.no / 48142990.

 

Her finner du mer informasjon om søknadene:

https://www.enova.no/bedrift/landtransport/tunge-nullutslippskjoretoy/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwiYOxBhC5ARIsAIvdH522rxmLp9xwMe_E4HhurMZHns2nmIa2BE4V_yMi-qnonz77uzA_05caArWtEALw_wcB

 

SCANIA OG GARANTIER PÅ FRONTRUTER

Det har vært uvanlig mye med frontrutene til noen av de nye Scaniaene. Her er en mail ang. garantier fra selskapet:

«Våre NextGen hytter er avansert konstruerte førerhytter hvor ultrahøyfast stålmateriale er benyttet og hvor frontruten i seg selv er en del av den totale sammenføyningen. Overgangen mellom et tradisjonelt bygget førerhus og Scanias Nextgen hytter kan oppleves av kundene som endret fra tidligere ved at frontruten sprekker raskere ved en steinsprut. Det som ikke merkes så godt er den forsterkede sikkerheten ved en eventuell kollisjon og besparelsen i egenvekt på kjøretøyet.

For å ivareta våre kunder har Norsk Scania i forbindelse med innføringen av den nye førerhytten, utferdiget en utvidet reklamasjon på 24 mnd. fra reg. dato på sprekker i frontruten hvor steinsprut ikke kan påvises, samt samme utvidede reklamasjonsrett etter skifte til ny frontrute.

Forutsetningen for denne utvidede goodwill-dekningen er at dere benytter et av våre verksteder i Norge».

Med vennlig hilsen / Kind regards,

Einar Stavseth Laheld

Director Service Market / Director Retail Operations | | Norsk Scania AS

https://www.yrkesbil.no/norsk-scania-scania-traton/pengene-strommer-inn-hos-scania/4095185

 

LASTEBILSALGET TIL NÅ  ÅR

Total etter årets første fire måneder ligger registreringen av nye biler 6,2 % over samme periode i 2023 over 16 tonn. Det er registrert 1787 biler mot 1683 i fjor.

Det er registrert 101 elektriske lastebiler registrert over 16 tonn som utgjør 5,7% av registreringene. For gass er tilsvarende tall 188 biler og 10,5 % av registrerte biler.

Slik er nyregistrerte biler fordelt til nå i år:

Scania 813, Volvo 687, Mercedes 168, MAN 55, Renault 32, Iveco 18, DAF 8 og andre 6.  

 

UTVIKLING DIESELPRIS

  • Snittprisen i april 2024 ble 16,71, som er ned 0,9 % ift mars 2024 (16,85), og opp 6,4 % ift april 2023 (15,70).
  • Snittprisen hittil i Q2 2024 ble 16,71, som er ned 0,5 % ift hele Q1 2024 (16,79), og opp 9,0 % ift hele Q2 2023 (15,32).
  • Snittprisen hittil i 2024 er 16,77, som er opp 2,0 % ift hele 2023 (16,44).

 

KARTELL SAKEN

Det er vanskelig å fa tak i generell informasjon om kartell saken. Det vi vet er at enkelte har fått tilsagn om tilbakebetaling fra advokatfirmaet i Nederland.

Den den enkelte kan gjøre uansett er å ta kontakt med advokatkontoret for å sjekke status på dine saker:

Kristen Petolai (engelsk)
kristen@truckscartel.no
tlf: +372 5225 423 (NL) +31 20 8099728

NYTT MEDLEM

Vi ønsker https://www.kaspersenservice.no/ velkommen som nytt medlem fra Vågsbygd i Agder.

Med vennlig hilsen
Norges Lastebileier-Forbund
Region 4 – Agder og Rogaland

Reidar Retterholt
Regionsjef

Epost;         rr@lastebil.no

Mobil:         + 47 907 73 207                

 

Fra media:

https://www.yrkesbil.no/baerekraft-elektrisk-enova/rekordtildeling-fra-enova-til-tungtransport/4093716

https://dtl.eu/nyheder-og-presse/nyheder/transportens-fremtidslaboratorium

https://www.trailer.se/artikel/midtstol-transport

https://www.akeritidning.se/sv/nyheter/e6-stenungsund-oppnar-tidigare-beraknat

https://www.sirdalmedia.no/2024/04/flaskehals-skal-utbedres-i-byrkjedal/

https://www.tungt.no/article/view/1094233/transportmagasinets_sjaforstafett_26_med_svein_arne_moland_et_haukeliv