Håper at dette ikke er et medlem....

Publisert 9.12.16

Jeg har forståelse for at det kan være provoserende å se at andre kjøretøy slipper igjennom, mens en selv blir stående igjen. Likevel finnes det ingen unnskyldning for ikke å etterkomme politiets pålegg om flytting av kjøretøy. Denne typen "aksjon/protest" fører aldri frem, og er bare med på å ødelegge omdømme til lastebilnæringen. Når vi i tillegg nettopp har erfart dødsulykker, hvor lastebilen står i ro, må vi alle fokusere på trafikksikkerhet. Det er sjåførens ansvar at vi ikke representerer en risiko. I dette tilfellet representerte kjøretøyet en fare ved sin parkering/stans rett etter bakketopp.

Det er tidligere opplyst om at tunnelen i Saksenvik (mellom Fauske og Saltdal) etter klokken 22.00, bare vil være åpen for gjennomkjøring kl. 02.00. De fleste sjåfører planlegger sin kjøring slik at de ikke får uønsket stans og unødig forskyvelse av kjøre-/hviletiden, men på vanskelig vinterføre, kan den planlagte kjøringen bli påvirket av bergingsoppdrag og kolonekjøring, etc. Vi henstiller våre medlemmer om å beregne litt ekstra tid og ta det rolig - som det var markert over porten hos Tysklandsbrigaden etter krige; "Bedre fem minutter for sen, enn alt for tidlig"

Årsaken til denne begrensede gjennomfartsperioden er entreprenørens behov for sikring av tunneltak etter sprenging, samt tid for betongsprøyting av tunnelen.

faksimile; Avia Nordland faksimile; Avia Nordland