Det var god påmelding til konferansen omkring 120 personer fra næringsliv, politikk, organisasjoner og fagetater sørget for en konferanse med mange ulike innfallsvinkler til behovet for og løsninger på sjømattransporten.
Det ble presentert nye ideer for sjøtransport av fisk til markedene med container på båt , andre løsninger med slakting underveis til markedet og en re-vitalisering av Nord-Norge linjen med tog fra Oslo til Bodø for videretransport med båt fra Bodø til Tromsø vi Tjeldsund og Finnsnes og retur med sjømat. CargoNet ønsker mer fisk på toget fra Narvik og Fauske. Felles for alle disse løsningene er at de trenger subsidier for å være konkurransedyktig ovenfor transport på vei. Med de planlagte økninger oi produksjonsvolum blant aktørene i sjømatnæringen er det nærliggende å tro at det blir nok å gjøre for alle ledd i transport. Konferansen ble avsluttet med en debatt ledet av administrerende direktør i NLF Geir A Mo , i sin innledning til debatten fokuserte han på tilstanden på fylkesveinettet og sentrale politikere sine forsøk på å fraskrive seg ansvaret for å innhente etterslepet på vedlikeholdet av fylkesveiene. Han utfordret både politikerne og fagetaten på faktum at det er 67% større fare for å bli drept eller hardt skadd på en fylkesvei kontra riksvei. Transportkjøpers ansvar ble adressert til sjømatnæringen i klare ordelag.
I forkant av konferansen ble det avholdt ett møte med fylkesråd Ivar B Prestbakmo og hans rådgiver Marius Cramer hvor tema var innspill til til neste rullering av NTP