NLF på dialogkonferanse om fremtidig organisering av veiene i nord.

Publisert 12.11.19

Dialogkonferansen i Tromsø var ett samarbeid mellom MEF, EBA og Statens vegvesen. Blant innlederne var Statens vegvesen , samferdselsdepartementet , Nye Veier, Troms og Finnmark fylkeskommuner og EBA som organiserer de fleste store riksentreprenører.  

Mye av innledningene til Statens vegvesen og Fylkeskommunen handlet om organisering av etatene etter 1.1.20 hvor fylkene skal overta det administrative og faglige ansvaret for fylkesveiene og Statens vegvesen som skal omorganiseres fra regioner til divisjoner. Tromsø får da ansvaret for drift og vedlikehold av alle riksveier i Norge siden ledelsen av denne divisjonen skal sitte der. Nye Veier har foreløpig ett prosjekt i Nord , det er Kvænangsfjellet hvor det blir oppstart i 2020/ 21 . I forbindelse med rullering av nasjonal transportplan har de ønsket seg mange flere veiprosjekter i Nord. Statsekretær Alan Ellingsen varsler mindre ramme på neste NTP samt at man ønsker å bruke mer på drift og vedlikehold av veiene. Han signaliserte også at Nord-Norge banen ligger tynt an foreløpig men de avventer videre utredninger før de tar stilling til prosjektet. 

Representanten fra EBA som også er leder for Svevia i Norge mente at vinterdriften langs veiene er blitt mye bedre nå enn når Statens vegvesen hadde egen driftsavdeling.