Det nærmer seg oppstart for Kvænangsfjellet.
NLF har siden 2011 jobbet målrettet med løsninger for bedre regularitet og fremkommelighet på Kvænangsfjellet på vinterstid. Fjellet er den største flaskehalsen på hele E6 i dag.
Etter at Nye Veier ble tildelt prosjektet i januar 2019 har det knyttet seg stor spenning til om prosjektet ville bli prioritert høyt i deres portefølje av prosjekter. 20 august under ett uformelt møte på Kvænangsfjellet i forbindelse med at samferdselsminister Jon Georg Dale var på rundtur i landsdelen, slapp Nye Veier nyheten, Oppstart 2020-2021 og 2,5 års byggetid.
Ifølge prosjektdirektør i Nye Veier Johan Arnt Vatnan ønsker de å gjennomføre rassikring på sørsiden av fjellet og tunellen oppe på fjellet samtidig. Hvis arbeidet med reguleringsplan går greit i Nordreisa og Kvænangen kommuner så kan de være i gang i løpet av 2020. I retningslinjene Nye veier har fått fra samferdselsdepartementet skal prosjektporteføljen deres prioriteres etter samfunnsøkonomisk nytteverdi. I følge Vatnan har så ser tallene for Kvænangsfjellet bra ut, det ligger derfor til rette for at prosjektet kan bli prioritert i deres desember møte.
For NLF oppleves dette som en stor seier etter mange års hardt arbeid.