I løpet av November/desember starter oppgraderingen av Maursund og Kågentunnelene i Nord -Troms , begge tunnelene er gjenstand for ustrakt frakt av sjømat på lastebil.
I Maursundtunnelen skal det gjennomføres omfattende oppgraderinger. Det skal bygges nye tekniske bygg, montering av tunnelventilasjon, ny LED-belysning, nødstasjoner, rømningslys, mottak av DAB-radio og nødnett, videoovervåking, Co og No2 gassmålere, nødstrøm, komplettering av ny vann- og frostsikring, oljeutskiller, tilknytning til Vegtrafikksentralen, utskifting av drenssystemet, samt elektrokabler og pumpeledninger. Det skal også gjennomføres strossing i tunnelene for å oppnå lik kjørebanebredde. Dessuten blir det gjort tilpasninger slik at det tillates å sykle gjennom tunnelen.
I Kågentunnelen skal det gjennomføres omfattende oppgraderinger. Det skal bygges nye tekniske bygg, ny LED-belysning, nødstasjoner, rømningslys, DAB-radio, nødnett, videoovervåking, Co/No2 gassmålere, nødstrøm, kompletering av ny vann- og frostsikring, oljeutskiller, tilknytning til VTS, samt utskifting av drenssystemet, elektrokabler og pumpeledninger. Det skal også gjennomføres strossing i tunnelen for å oppnå lik kjørebanebredde. Dessuten blir det gjort tilpasninger slik at det tillates å sykle gjennom tunnelen.
Under rehabiliteringen vil det bli kolonnekjøring gjennom tunnelene. Utover kolonnekjøringene vil tunnelen være stengt for trafikk.
Tidspunkt for kolonnekjøring:
0600 – 0800 Start fra Maursund
0930 – 1000 «
1200 – 1230 Start fra Hamneidet
1330 – 1630 «
1700 – 1740 «
1830 – 1920 Start fra Maursund
2100 – 2130 Start fra Hamneidet
2245 – 2300 Start fra Maursund
0200 – 0230
Eksempel på hvordan dette vil fungere . «
Når kolonnen starter kl 0600 fra Maursund vil den kjøre kontirnuerlig frem og tilbake mellom Maursund og Hamneidet frem til kl 0800 , så vil tunnellene stenge frem til kl 09.30 som er tidspunktet for neste kolonne.