Tre ganger på under tre år har tønner med sild fra en fabrikk på Ørlandet falt av trailere langs veier i Sør-Trøndelag, skriver avisa Sør-Trøndelag i dag, 30. august. I går hadde avisen en notis på nett, som omtaler den seneste hendelsen. Det er fra mandag denne uken, da
120 sursildtønner kom flygende ut av skapet på en finskregistrert lastebil. (Klikk på lenken for å komme til nettartikkelen.) Tønnene sperret det ene kjørefeltet på fylkesveg 710. I dagens papiravis har NLFs regionssjef i Trøndelag, Roar Melum, kommentert saken.
Det er alt for enkelt å legge alt ansvaret over på sjåføren, sier Melum til avisa Sør-Trøndelag. Han understreker samtidig at NLF jobber hardt for å ansvarliggjøre alle ledd i transportkjeden, inkludert bedriftene som produserer lasten.
Økonomisjef Ole André Nilsen ved den aktuelle fabrikken, sier til avisa Sør-Trøndelag at de gjør alt for å unngå at dette skal skje.
Halvfabrikater med sild i tønner er en vanskelig last. Vi ønsker at erfarne sjåfører frakter dette. Når det er sagt, så forsøker vi så godt vi kan å lære opp sjåførene i hvordan de skal håndtere denne type last. I tillegg gir vi dem råd når de sikrer lasten, sier Ole André Nilsen til avisa.
Han understreker at fabrikken ikke har et juridisk ansvar for lasten etter at den er kommet om bord i lastebilen, men at de føler et moralsk ansvar når tre slike ulykker har skjedd på tre år. NLF mener at den profesjonelle bestiller av transporten i dette tilfellet har et ansvar for sikring av lasten.
Transportkjøper har et ansvar for å sette spesifikke krav til lastsikring, når de vet at dagens måte å sikre lasten på er utfordrende. I tillegg er transportkjøper ansvarlig for å bruke seriøse leverandører av transporttjenester, og at disse leverandørene driver lovlig, sier NLFs juridiske direktør, Robert Aksnes.