Statistikk fra bransjeorganiasjonen Acea viser at EU-landene hadde en samlet nedgang i salget av tunge kjøretøy på 9,1 prosent i 2012. Størst nedgang var det i Hellas, med - 61 prosent. Det EU-landet med mest oppgang var Latvia, med 5,7 prosent. I Norge var det en oppgang på 14, 7 prosent.
Leser man dette opp mot NLFs konjunkturundersøkelse, kan det tyde på at en stor del av salget av tunge kjøretøy i Norge går til egentransporten. Egentransporten foregår for eksempel hos store leverandører innen dagligvarebransjen og byggevarebransjen, forklarer økonomisk rådgiver i NLF, Ivar Goderstad.
NLFs konjunkturundersøkelse for 2012, underbygger oppgangen, men viser samtidig at forbundets medlemsmasse er nøkterne med å investere i materiell.
Den største tendensen i forbindelse med investeringer er at over halvparten av NLFs medlemmer ikke har endret investeringene sine i løpet av 2012, sier Goderstad, som er ansvarlig for konjunkturundersøkelsen.
Investeringer i transportmateriell er knyttet til etterspørsel, og dette kan vitne om at etterspørselen etter leietransport står på stedet hvil, og at det derfor ikke er rom for å investere noe ekstra i for eksempel nye kjøretøy, forklarer Goderstad.
Konjunkturundersøkelsen viser at det var en større andel lastebileiere som hadde en oppgang i investeringen av nytt materiell enn andelen som hadde en nedgang, noe som bekreftes av de positive tallene fra Aceas oversikt.
Likevel er det grunn til å tro at en god del av den samlede oppgangen i Norge kommer fra egentransporten, sier Goderstad.
Dette er et syn som underbygges i nyeste
Logistikk og Ledelse. I artikkelen "Hva skjer innen transportsektoren?" har artikkelforfatter Finn T. Lien tatt for seg løyveregisteret og kjøretøysregisteret, og funnet at leieparken er redusert, mens egentransporten synes å være stabil.
Klikk her for statistikken fra Acea, som viser salgstall i Europa for desember 2012, samt for hele 2012 sammenlignet med 2011.