At de polske og baltiske landene vinner markedsandeler på grensetransport er ingen overraskelse, sier adm.direktør i NLF, Geir A. Mo.
De siste tallene fra Statistisk sentralbyrå viser at markedsandelen for grensetransport har gått jevnt ned, litt etter litt, for norske transportører siden 2005. Nå ligger norsk markedsandel på 41,9 prosent. Nedgangen gjelder også for svenske transportører. Selv om svenskene fremdeles har den største markedsandelen i grensetransport av utlendingene i Norge, har også de hatt en relativt jevn nedgang og har nå 27,9 prosent av markedet. Polen og de baltiske landene har derimot opplevd en liten, men jevn vekst. Nå har de henholdsvis 4,8 og 5,6 (samlet for de baltiske landene) prosent av markedsandelen for grensetransport.
Klikk her for å se tallene som viser utviklingen fra 20052012.
Dette kommer helt åpenbart av de lave kostnadene som følger med å bruke transportører fra disse landene. Selv om det er mange biler i god stand, med sjåfører som har erfaring og kompetanse til å kjøre på norske veier, vet vi også at mange ikke har det. Derfor er denne statistikken nok et argument i rekken for å få intensivert og effektivisert kontrollen av vogntog på grensen inn til Norge, understreker Geir A. Mo.
Mo er også intervjuet om denne saken i dagens "Fem kjappe" på baksiden av Dagens Næringsliv. Der blir han stilt fem spørsmål i forbindelse med denne statistikken, og får belyst konsekvensene billig arbeidskraft har for næringen og behovet for økt kontroll og strengere sanksjoner.
Les også:
Tiltaksplan for økt kontroll med utenlandske godstransportører
Vareeierne kan ikke snu seg bort