3. og 4. juni har forbundsleder Per Madsen og administrerende direktør Geir A. Mo vært i en rekke møter med norske representanter i Brussel. Sammen med Søren Hyldstrup Larsen, direktøren i NLA har de møtt Norges ambassadør i EU, IRUs faste delegasjon til EU, NHOs Brussel-kontor og visegeneralsekretæren i EFTA (Det europeiske frihandelsforbundet).
På grunn av oppmerksomheten på sosiale og økonomiske problemer i EU, er det ingen som har tro på at EU-kommisjonen vil fronte en kamp om ytterligere liberalisering av kabotasjereglene i nærmeste fremtid. Dette var en god bekreftelse på at NLFs innsats sammen med NLA har båret frukter. I alle møtene ble det lagt vekt på betydningen av å inngå allianser for å få innflytelse i EU, noe som bekrefter betydningen av at NLA ble stiftet av de nordiske lastebileierforbundene.
Det ble imidlertid også klart at det er en risiko for at en liberalisering nå vil bli innført i skjul, ved å utnytte at de nåværende kabotasjereglene er upresise og kan misbrukes.
Dette understreker behovet for at norske myndigheter trår til og sikrer at reglene håndheves og kontrolleres strengt. Den norske regjeringen kan ikke gjemme seg bak EU, men må forstå alvoret og bevilge nok penger til kontroll, sier Geir A. Mo.
Ansvaret ligger hos regjeringen. De må bekjempe kriminaliteten som følger i kjølvannet av kabotasje, de må hindre sosial dumping og de må fremme trafikksikkerheten ved å stille strenge krav til vogntog som ferdes på norske veier. Dette har NLF hevdet lenge, og dette ble bekreftet under våre møter i Brussel i dag og i går, avslutter Mo.
Les også:
Svenskene skal undersøke kabotasjetransportene
Regjeringen må ta ansvar!