Totalt sett er det snakk om en økning på 16 % innen samferdsel. Det lover bra for det viktigste området for all næringsvirksomhet i landet; transport. De viktigste overordnede punktene fra samferdselsbudsjettet kommenteres her av adm. direktør i NLF, Geir A. Mo:

Jernbane
– At jernbaneutbyggingen får så stor oppmerksomhet, ser NLF på som positivt. Godstransport på vei ønsker alle tiltak som kan skape mindre trafikk på veiene, som gode. Det øker trafikksikkerheten, skaper miljøgevinst og bedrer effektiviteten til transportørene ved kortere kjøretid.

Omregistreringsavgiften
– NLF har i lang tid kjempet for at omregistreringsavgiften skal fjernes siden den hemmer omsetningen av brukte kjøretøy. I årets budsjett foreslås den fjernet på kjøretøy med totalvekt over 7,5 tonn. Dette ser vi på som en seier, og forbundet er glad for at regjeringen nå fullfører dette løpet som ble startet for over to år siden.

Vei
– Totalt skal det brukes 22, 7 mrd. kroner innen vegsektoren i 2014. Imidlertid er bare 9,3 mrd. kroner øremerket drift og vedlikehold av veier, noe som gir en økning på snaue 500 millioner kroner. Det er skuffende siden vi vet hvor mange store vedlikeholdsoppgaver som ligger innen riks- og fylkesveisektoren. Landet må nok også fortsatt belage seg på bompenger. Regjeringen som i dag leverer inn sin avskjedssøknad legger opp til en videreføring av dagens bompengepolitikk, og den nye regjeringen har allerede signalisert at en umiddelbar redusering er uaktuell.

Kontroll
– Imidlertid er det gledelig å se at 1,8 mrd. skal brukes på trafikant- og kjøretøytilsyn for å bedre kontrolltjenestene ved trafikkstasjoner samt at generelle kontroll- og tilsynstjenester styrkes. NLF har i lang tid ropt på økt kontroll som et viktig virkemiddel i kampen mot useriøse utenlandske transportører. I den anledning er det også verdt å nevne at Arbeidstilsynet og Politiet tilføres økte ressurser for. NLF tolker dette som en mulighet til å jobbe mer med sosial dumping, transportkriminalitet og andre viktige områder som berører vår sektor.

Trafikksikkerhet
– NLF setter trafikksikkerhet i høysetet. Tiltak som skredsikring på riks- og fylkesveier, midler til midtdelere, veibelysning og utforkjøringssikring ser vi på som positivt at videreføres. Dette fordi det er enkle, men veldig effektive tiltak som vi ser sparer liv.

Skattenivå generelt
– NLF har gjennom medlemskapet i Alliansen for norsk privat eierskap arbeidet for redusert arveavgift og formueskatt. Det har vi nå fått delvis gjennomslag for ved at bunnfradraget er hevet til en million for begge elementer. Avgiften bør nå fjernes i sin helhet. Det er imidlertid viktig å påpeke at en økning i bunnfradraget i formuesskatten hjelper lite for små bedriftseiere som representerer tusener av arbeidsplasser. De konkurrerer med utenlandske transportører som slipper denne særnorske skatten. Derfor bør en ytterligere nedtrapping av formuesskatten prioriteres.

Oppsummering
– Den rødgrønne regjeringen etterlater seg et statsbudsjett med flere positive elementer – ikke minst på vårt område. I valgkampen var samferdsel et tema for alle partier og i svært mange debatter. Vi registrerer at Stoltenberg & co har tatt dette innover seg når statsbudsjettet ble lagt frem. Dette er positivt.
Bruken av bompenger øker og er nå alt for omfattende. Det fremlagte statsbudsjettet tyder dessverre ikke på reduksjon i dette ondet neste år. Her må vi sette vår lit til den nye regjeringen og at den i sitt justerte forslag, fremmer forslag som reduserer bruken av bompenger.
Det er fortsatt ønskelig med en mer en helhetlig transportpolitikk, noe NLF har etterlyst også tidligere. Det bevilges fremdeles enkeltmidler via ulike departementer og etater uten en, etter vår oppfatning, tilstrekkelig samlet helhetlig tilnærming.
NLF er glad for at statsbudsjettet gjenspeiler en forståelse av viktigheten av infrastruktur som limet i samfunnet. Vi håper dette videreføres av den nye regjeringen og at vi får en enda tydeligere helhetlig transportpolitikk i årene fremover, avslutter Geir A. Mo.

Innen 8. november må den påtroppende H/Frp-regjeringen fremme forslag til budsjettendringer overfor Stortinget. Det gjøres i en tilleggsproposisjon. Les statsbudsjettet her.