Situasjonen er dog ikke helsvart; Søkertallene til sjåførfagene øker blant ungdom, og den snarlige innføringen av lånekassestøtte til godssjåførutdanningen vil trolig forsterke trenden ytterligere. Men for at denne positive trenden skal resultere i flere yrkessjåfører er vi avhengig av at utdanningskapasiteten skaleres opp for den økende interessen, slik at den ikke blir en flaskehals. Hvordan kan dette gjøres raskt uten å gå på bekostning av kvaliteten på opplæringen? Både NLF og innledere fra fagmiljøet vil peke ut mulige løsninger på både kort og lang sikt. Deretter vil politikerne få mulighet til å diskutere hvilke tiltak de mener er best egnet til å møte denne utfordringen.

Program:

15.00 – 15.20 Geir A. Mo, administrerende direktør, NLF

  • Legger fram NLFs rekrutteringsbarometer:
    • Hvor stort er behovet for sjåfører fram mot 2030?
    • Hvordan ser situasjonen ut i dag? (Rekrutteringsbarometeret)
    • Hvilke løsninger ser vi for oss på kort sikt, og hva må gjøres på lang sikt?

15.20 – 15.30  Trafikklærer fra ATL, TBA

  • Hvilken kapasitet har de private kjøreskolene til å utdanne nye sjåfører?

15.30 – 15.40  Kai Andre Fegri, universitetslektor, Oslo Met

  • Hvordan utdanne flere trafikklærere for tungbil uten å gå på akkord med kvaliteten?

15.40 – 16.10  Panelsamtale/Debatt

  • Deltagere:
    • Terje Søviknes, nestleder i FrP
    • Arne Nævra, stortingsrepresentant, SV
    • Sverre Myrli, stortingsrepresentant, Ap
  • Moderator:
    • Geir A. Mo