Scania har holdt topplasseringen lenge nå, men Volvo har kjempet beinhardt om plassen. Hadde de registrert en eneste bil til i september ville de ha tatt over ledelsen. Nå står de altså helt likt, med en markedsandel hver på 38,4 prosent. Til sammen har de altså en markedsandel på 76,8 prosent, som er en liten nedgang. Ved utgangen av august hadde de 77,7 prosent.

Men de minste tre merkene i dette markedet, DAF, Iveco og Renault, har gått enda mer tilbake. Det betyr at de nå bare har 4,2 prosent av markedet. Men det betyr også at september 2011 var mye bedre for disse tre enn september 2010, da de til sammen registrerte 14 biler. I september i år har de 20. Så det er kanskje håp i et hengende snøre.

I 10-16 tonns segmentet har MAN nå så vidt kjørt forbi Mercedes-Benz, med 49 mot 45 biler. Men det er mer oppsiktsvekkende at Volvo har fått fart i dette segmentet, med 27 biler. Men dette er et lite segment med bare 153 biler hittil i år.

Iveco klamrer seg til tabelltopp i 7 – 10 tonnsklassen, hvor det særlig er 7-tonns versjonen av Daily som er vinneren.

Men med en september som var litt dårligere enn august totalt sett, tyder alt på at det går mot et totalmarked på 2300 over 16 tonn, og det er det ingen som klager på.