Adm. direktør Olav Slaatsveen kontaktet Statens vegvesen og orienterte om hvilke konsekvenser dette ville få for tungtrafikken som allerede er hardt presset p.g.a. stengingen av Oslofjordtunnelen. Regionsansvarlig Erik Rynning og tillitsvalgte i de berørte fylkene opprettet kontakt med det lokale vegkontoret og forklarte problematikken. Vegsjefen i Østfold innkalte da Bastø Fosen og NLF Østfold og Vestfold til et hastemøte i Moss. I møtet oppnådde NLF å få gehør for det uttalte behovet for fortsatt fem ferjer i sambandet. Bastø Fosen har altså besluttet å benytte en femte ferje, M/F Stavanger, frem til 1. oktober.

NLF er veldig fornøyde med at Bastø Fosen og veimyndighetene har tatt våre synspunkter til følge. Det er imidlertid fortsatt et stykke arbeid igjen. Den femte ferja er bare frem til 1. oktober. NLF mener det er logisk at den må gå frem til Oslofjordtunnelen igjen er åpen for tungtrafikk over 7,5t, og har fremmet krav om dette.