Hensikten med en slik situasjonsbetinget økning av bompengesatsene er å redusere biltrafikken over en begrenset tidsperiode. Det er reduksjonen i biltrafikken som er miljøtiltaket. Men lastebilene må kjøre uansett. Transportene er planlagt på forhånd, og næringsliv og forbrukere er avhengig av at varene leveres til avtalt tidspunkt. Lastebiltrafikken i og rundt de store byene omfatter også helt nødvendig transport som for eksempel renovasjon. Å belaste slik transport med en spesiell avgift med begrunnelse i akutt luftforurensning er meningsløs.

 

Dagens lastebiler bidrar i meget liten grad til lokal forurensning. Europeiske krav til utslipp fra lastebil- og bussmotorer har ført til at utslipp av luftforurensende substanser er marginale. Lastebilparken i Norge ar en lav gjennomsnittsalder, noe som gjør at de fleste lastebilene er godkjent i henholdt til de nyeste europeiske utslippskravene.

 

Dermed vil man ikke oppnå noen miljøeffekt ved å øke bomavgiften på lastebilene. Det er rett og slett ingen logikk i å legge en økt avgift på lastebilene i slike akutte situasjoner. Det blir rett og slett en ekstra skatt, og intet bidrag til å forbedre luftkvaliteten.