• 27 mill. kr. til bygging av midtrekkverk på E18 i Aust-Agder Frivold-Temse. Det er også lagt opp til midtrekkverk på E39 ved Try i Vest-Agder.

  • 20 mill. kr. til videreføring av arbeidet med belysning av E39 på strekningen Vest-Agder grense-Ålgård i Rogaland.

  • 12 mill. kr. til bedre lys i fire tunneler på E39 i Vest-Agder.

  • 8 mill. kr til utbedring av tre ulykkesutsatte kurver på E39 ved Skolandssvingen i Lyngdal.

90 millioner kroner skal brukes til planlegging mm:

  • 40 mill. kr. til planlegging av vegprosjekter som skal gjennomføres i Nasjonal transportplan 2010-2019/2023.

  • 20 mill. kr. til å dekke engangskostnader i gjennomføringen av ”Nasjonalt ferjekort/samordnet billettering for riksvegferjer”.

  • 30 mill. kr. til sluttoppgjør med Agder OPS Vegselskap for E18-prosjektet Grimstad - Kristiansand.

Regjeringen legger også opp til at Statens vegvesen skal gjennomføre tiltak på E8 Lavangsdalen i Troms. Regjeringen vil at vegvesenet skal starte opp de kortsiktige tiltakene i år til en kostnad på 35 mill. kr. gjennom omprioriteringer innen eksisterende budsjett.

- NLF støtter at man satser på trafikksikkerhet og planlegging, men vi savner midler til vedlikehold, særlig til asfaltering av riksveger, sier adm. direktør Olav Slaatsveen i NLF. Ikke minst det siste halvårets økning i oljeprisen, anslagsvis 17 % (som betyr 100 mill. kr. og 100 km veg) og eksisterende vedlikeholdsetterslep burde tilsi en betydelig økt pott til asfaltering, fortsetter Slaatsveen.