Det er Stig Fjeldstad fra Øygarden utenfor Bergen som er initiativtager til Sjåførenes krav, og som er leder for organisasjonen. Han satte i gang 18. januar i år, og allerede 5. februar var en arbeidsgruppe klar til sitt første møte. 5. mars ble det første årsmøtet avholdt.

9. mai var dagen da Sjåførenes krav presenterte seg for det politisk Norge, med sin første aksjon utenfor Stortinget. Med seg hadde de Norges Lastebileier-Forbund, Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet og Landsforeningen for trafikkskadde.

Foran nasjonalforsamlingen la de frem sine krav. Kravene er slett ikke urimelige. Det som er urimelig er at myndighetene ikke har oppfylt dem. Krav om strakstiltak for utbedring av eksisterende veinett. Krav om betydelig bedring av vintervedlikeholdet. Krav om en betydelig utbygging av egnede hvileplasser for avvikling av lovpålagt hviletid. Krav om betydelige forbedringer av de sanitære forholdene langs veiene våre. Krav om sanitære fasiliteter ved bommene på samtlige fjelloverganger.

Lederne for de nevnte organisasjonene holdt appeller under arrangementet, og lederen for Yrkestrafikkforbundet, Jack Nielsen, hadde følgende hjertesukk: - Det er trist at vi må holde et slikt arrangement. Olav Slaatsveen, daglig leder av Norges Lastebileier-Forbund, påpekte at det bare er 9 – ni – døgnhvilplasser i Norge som er godkjent for skilting etter gjeldende normaler .NLF krever at Statens vegvesen bretter opp ermene raskt slik at man får hengt døgnhvilplasser på den veiutbyggingen som foregår, som for eksempel på Minnesund. Han trakk også frem at det fortsatt er fritt frem for utenlandske lastebiler å kjøre gratis gjennom norske bomstasjoner. – Vi aksepterer konkurranse, men den må være på like vilkår, sa Slaatsveen.

Fra Stortinget stilte Lillian Hansen, næringskomiteen, (A), Per Olaf Lundteigen, finanskomiteen, (Sp) og Per Sandberg, justiskomiteen, (Frp). Transportkomiteen var på reise. Men det ble sagt mange pene ord om viktigheten og nødvendigheten av å ha en oppegående norsk transportnæring.