Fungerende vegdirektør Lars Aksnes, statssekretær i samferdselsdepartementet Lars-Erik Bartnes, lastebilsjåfør Helge Drabløs, stortingsrepresentant (H) Øivind Halleraker, nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund Lars Johnsen, NLFs forbundsstyreleder Per Madsen, direktør i Statens Havarikommisjon for transport Rolf Melum og leder for NHO Transport Jon H. Stordrange opp i debatten. Emnet for debatten var tungbil og trafikksikkerhet.

Også salen deltok, og det første tema som ble tatt opp var etterslepet i veivedlikeholdet. Mens det ble slått fast at både sjåfører og biler ble stadig bedre, ble veiene stadig dårligere. – Veiene er nedprioritert siden krigen, slo Per Madsen fast.

Fungerende vegdirektør Lars Aksnes gjorde det klart at når det gjaldt transportstrekninger under 30-40 mil var jernbanen et uegnet transportmiddel. Derfor må lastebilene ha fremkommelighet.

Høyres stortingsrepresentant, og medlem av transportkomiteen, Øivind Halleraker slo også fast at veitransporten er en av de viktigste bransjene i Norge. En rekke andre temaer som angår stor bil og trafikksikkerhet ble tatt opp. Salen var også aktiv når det gjaldt å komme med innspill til debatten.

Det var ingen som bestridte Hallerakers påstand om at transport på vei er en av de viktigste bransjene i norsk næringsliv.

 

Bildetekst:

 

Panelet sitter klar til å debattere. Ingen bestridte at transport på vei er en av norsk næringslivs viktigste bransjer.