Det er den danske tankbilprodusenten VM Tarm som har byttet ut rustfritt stål med nye og lettere materialer, skriver Teknisk Ukeblad som gjengir den danske Ingeniøren.

Mer presisjon
VM Tarm har til og med fått støtte av danske miljømyndigheter i utviklingsarbeidene som har pågått over en lengre periode.

– Vi hadde i starten mål om å redusere egenvekten med 15 prosent, men klarte hele 28 prosent. Vi er naturligvis veldig fornøyde med resultatet, sier teknisk sjef Brian M. Andersen i VM Tarm til lastebil.no.

Samarbeid
Den danske tankbilprodusenten har samarbeidet med både SAF Danmark, Volvo og Autohuset Vestgaard, samt Svensk stål AS i prosessen. Den største utfordringen har vært at de nye stålplatene er tynnere enn de rustfrie platene. Dette fordrer mer presisjonsarbeid.

Spares inn på tre år
De nye materialene er dyrere, men dette skal det ifølge produsenten gå an å tjene inn på tre år.

– Vi forventer ingen reduksjon i tankbilens levetid. Det kan oppstå noe mer rust på enkelte deler av bilen, men de vil være enkle å skifte ut, sier sivilingeniør Thomas Markussen i VM Tarm til ing.dk.

LES OGSÅ:

Lastebilsjåfør tiltalt for uaktsomt drap

Heimdalsvegen åpner onsdag

Ferjefri E39 i Møre og Romsdal