Det sa Ketil Solvik-Olsen (Frp) til NRK pinseaften.

KVELDSNYTT: Skjermdump fra nrk.no KVELDSNYTT: Skjermdump fra nrk.no

I løpet av kort tid sender veistatsråden ut saken på høring. Hva høringssaken inneholder av krav, regler og reaksjoner er ikke kjent.

En rekke medier over hele landet har hatt fokus på saken gjennom pinsen etter at lastebil.no før helgen fortalte om en litauer som er tatt 29 ganger i fartsbokser i Norge, uten å betale en eneste bot.

Hørt det før
Viseadministrerende direktør Jan-Terje Mentzoni i NLF syns han har hørt dette før.

- Vi er blitt lovet dette mange ganger i mange år fra flere regjeringer. Det er bra at Solvik-Olsen viser vilje og engasjement, men det har gått så lang tid at jeg vil se forslaget før jeg tror vi kan få en løsning som er god nok, sier han.

Seks år med prat
NLF satte bombrikke-kravet på dagsorden allerede i 2008. Til nå har det vært nærmest bare prat og brutte løfter fra ansvarlige myndigheter. Solvik-Olsen innrømmer til NRK at det har gått lang tid, men at de siste juridiske og tekniske flokene ikke er løst før nå.

– Vi må også få til en samordning av datasystemer og regelverk med EU og de baltiske stater, sier han og forsikrer om at håndhevingen av ubetalte bøter og bomavgifter framover blir langt tøffere.

Like vilkår
NLF forlanger ikke noen særregler og –krav til utenlandske sjåfører og selskaper, bare at alle blir behandlet likt.

– Vi må få en forhåndsbetalt brikke som er GPS-styrt. Vi vil ha like konkurransevilkår for det går ikke an å konkurrere med aktører som verken betaler bøter eller bomavgifter, sier Mentzoni.

LES OGSÅ: BETALER 300.000 KRONER I ÅRET I AVGIFTER OG BOMMER