– Det ikke vært en eneste ulykke knyttet til modulvogntog de fem årene dette har vært under utprøving i Norge, sier Kristin Skogen Lund til VG-nett.

Hun viser også til undersøkelser fra både Danmark og Finland som ifølge henne dokumenterer færre ulykker med modulvogntog enn andre vogntog.

Gledelig
– Det er veldig gledelig at NHO nå følger opp og støtter oss i dette, sier administrerende direktør Geir A. Mo i NLF som for lengst har fått samferdselsministeren med på laget.

Det er likevel ikke bare å kjøre på. Mo forlanger at regjeringen og veimyndighetene er tydelig på hvilke veier modulvogntog kan kjøre på, og at veistandarden også må heves.

– Så store biler fordrer også krav til større kompetanse og kjøreferdigheter fra sjåførene. Dessuten må kontrollvirksomheten økes for å ta ut de som kjører ulovlig, mener Mo.

Han ser også at dette kan ha flere trafikksikkerhetsaspekt som må tas på alvor, samtidig som han er glad for at miljøet blir spart for utslipp.

– To modulvogntog tilsvarer jo tre av dagens tungtransporter, minner han om.

Miljøtrailer
Hun foretrekker å kalle den lange doningen på drøyt 25 meter for miljøtrailer. Hun mener at det navnet passer mye bedre enn monstertrailer og viser til kutt i antall tungbiler, i kostnader og reduksjon av utslipp som svært positive konsekvenser.

– Vi ber samferdselsdepartementet gjøre ordningen permanent og at de kan få kjøre på det nasjonale hovedveinettet, sier NHO-sjef til nettavisen.

– Våre transportselskaper ønsker stabile og miljøvennlige rammevilkår, og da er modulvogntog den beste løsningen, mener hun og innser at godstransport på bane i realiteten ikke er noe reelt alternativ.

LES OGSÅ: POLITIET KUNNE IKKE REGLENE - FIKK KJØRE VIDERE

Begrensninger
Trange daler og fjorder med smale og svingete veier innbyr ikke til 25-meters doninger, innrømmer Per Anders Johansen i Schenker til VG.

– Der skal vi heller ikke kjøre. Ett argument er at det tar et halvt sekund lenger å kjøre forbi, men det blir færre forbikjøringer. Du må passere ti trailere på en langtur, mot 15 i dag, sier Johansen til avisen.

Ministeren er med
NHO kommer ikke til å møte noen motvilje fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP), snarere tvert imot. Hans undersåtter kartlegger nå hvilke veier det skal bli tillatt å kjøre modulvogntog på. Mye tyder på at det kan bli flere strekninger enn de som har vært med på prøveordningen.

LES OGSÅ: PRØVEORDNINGEN BLIR PERMANENT

Sjekker folket
VG-nett gjennomfører en uhøytidelig spørreundersøkelse blant sine lesere. De stiller spørsmålet «Vil du ha monstertrailere på norske veier? Svarene så langt tyder på at det norske folk, i alle fall VGs nettbrukere, er delt på midten.

.

ANDRE SAKER:

Vet ikke hvorfor det ble en giganteksplosjon

Vegdirektøren ber om unnskyldning

45 dager med "vann og brød" for dieseltyv

Krangler om firefelts vei over Mjøsa

Bli med til varebilhimmelen

Mann (40) i narkorus og med hjullaster

Tatt for ulovlig kabotasje

Tre litauere tatt i Ørje

Spanet på tollerne i kamuflasjedress – gikk fem på likevel

Bemanner opp for å unngå pinse-kaos på Svinesund

Kjørte konvoi til sykehuset

Ny asfalt gjør bilen mindre tørst