NLF mener dette er grunnleggende positivt, men ser flere utfordringer.

Prøveprosjektet ble innført 1. juni 2008 og skulle egentlig gått til 2017, men avsluttes nå, og permanent tillatelse til å kjøre modulvogntog på de beste veiene blir innført.

Det er beskjeden samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gir via Dagens Næringsliv mandag.

Det er lite nytt i dette og i realiteten betyr statsrådens standpunkt bare en videreføring av det som allerede har vært praksis i flere år.

Endringer underveis
Etter at prosjektet ble satt i gang for seks år siden har antall veier blitt utvidet noe. Det etter ønsker fra transportbransjen, men også fra politikere og andre aktører.

- Vi har liggende noen få ubehandlede søknader om å få kjøre fra en hovedvei og til enkelte bedrifter, altså på tilknytningsveier. Ut over det ligger det ingen søknader eller ønsker på vårt bord nå, sier rådgiver Thomas Magnussen i Vegdirektoratet til lastebil.no

Bæreevne, veibredde og kurvatur avgjør om direktoratet mener den omsøkte veien er egnet for modulvogntog. Som en hovedregel må det være Bk 10-vei for at direktoratet skal si ja.

- Vi har to-tre behandlingsrunder hvert år, med høringer før eventuelle nye tillatelser gis for tilknytningsstrekninger, forteller Magnussen.

Statssekretær Bård Hoksrud i samferdselsdepartementet venter likevel at det kommer ønsker om å knytte flere veier til «lang-tog-pakken».

Dette er hovedstrekningene

Dette er godkjente tilknytningsveier

Styrker marginene
Administrerende direktør Heidi E. Kielland og direktørkollega Erik Lahnstein i Treindustriens vil ha lov til å kjøre 60 tonns vogntog på mange flere veier. Dette tillater svenskene på nesten hele veinettet. Og ifølge dem ligger Norge ofte minst ti tonn under mange steder.

– Bransjen kan spare 100–150 millioner kroner i året. Konkurranseulempen kan være 30 prosent høyere transportkostnad enn i Sverige, i en bransje som allerede sliter med lave marginer, sier Lahnstein til DN.

I Norge er det bare åtte prosent av fylkesveinettet som tillater 60 tonns vogntog, og rundt ti prosent av alle veier. I Sverige ligger tilsvarende tall på over 90 prosent.

To erstatter tre
Administrerende direktør Geir A. Mo i NLF er godt fornøyd med at denne ordningen blir permanent. Han minner om at to modulvogntog erstatter tre ordinære vogntog, noe som er bra for både økonomi og miljø.

- Det er viktig å få et fornuftig regime på tilknytningsveier slik at vi ikke opplever urimelige konsekvenser av en for firkantet håndtering av reglene. Det er også viktig at vegnettet og tilknytningsveiene gjennomgås raskt, og at tiltak iverksettes slik at vi kan få en så smidig praktisering som mulig, sier han.

Flere utlendinger
Selv om gleden er stor, frykter Mo at balansen mellom norske og utenlandske transportører kan bli endret.

- Men en permanent ordning med modulvogntog i Norge kan vi forvente et større innslag av utenlandske aktører med modulvogntog. Det kan komme til å bli meget krevende i enkelte situasjoner, frykter han.

- Det er derfor avgjørende viktig, også på dette området, at kontrolltiltakene intensiveres, og at vi får på plass obligatorisk brikke med betalingsløsning slik at vi i størst mulig grad luker ut snikerne og piratene fra norske veier, legger han til.

.

ANDRE SAKER:

Sjekker bru for sprekker i Bjørvika

Trøtt svenske

Stanset vinglete lastebil

Stoppet med usikret last

Mann klemt mellom lastebil og bil

Kastet lastebilen til side – unngikk frontkollisjon

Her blir det litt å rydde opp…

Lastebil kjørte ut

Stenger tunell to netter