Lastebilen har vært utslippsverstingen her i landet, men ny motorteknologi snur opp ned på dette bildet. På nye lastebiler er utslippene av den skadelige miljøgassen NOx redusert med 90 prosent. Nå er det personbiler med dieselmotor som troner på utslippstoppen.

Se innslaget på NRK med fylkesleder i Akershus, Harry Nilsen:

Lastebilens omdømme

Undersøkelsene til Transportøkonomisk institutt viser også at personbilen i realiteten har tyve ganger større NOx-utslipp enn det produsentene selv hevder. Testene lastebil (Euro VI) mot personbil (Euro 5) er gjort under realistisk by- og landeveiskjøring i både pluss- og minusgrader.

Mediaoppmerksomhet

Norges Lastebileier-Forbund har arbeidet aktivt med egen miljøbrosjyre, artikler i NLF Magasinet, på egne nettsider, og i direkte kontakt med media, for å forklare de oppsiktsvekkende resultatene. På TV2 onsdag 4. november (Storm i en dieseltank) forklarte administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo i nyhetssending på TV2 blant annet at:

-1 av 4 biler er Euro VI. 3 av 4 biler er Euro V og VI, og 86 prosent av kjørte kilometer er med Euro V og VI.  NOx-nivået er lavere enn personbilens Euro 5-motorer, og ved bruk av 100 prosent fornybar biodiesel blir CO2-utslippet i tillegg marginalt,

Se omtalene  i forbindelse med «Storm i en dieseltank»