Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.

- Dagens lastebiler er omtrent like komfortable som personbiler, sier Jan. Foto: Stein Inge Stølen - Dagens lastebiler er omtrent like komfortable som personbiler, sier Jan. Foto: Stein Inge Stølen

Dagens sjåfør: Jan Skrindo (61)

Kommer fra: Roa

Kjøreområde: Litt overalt på Østlandet

Kjøretøy: 2010 Scania G480 6x4 (Euro V)

Kjører for: Olav Solvang AS

Hvor lenge har du kjørt lastebil? - Siden 80-tallet, har kjørt både varebil, budbil og taxi ved siden av lastebil.

Hvordan trives du i yrket? - Det er en fin jobb. Jeg kjører ikke så mye lenger siden jeg har blitt ufør på grunn av helseproblemer. Men jeg hjelper til litt innimellom når lastebileieren trenger det. Det passer veldig bra for meg nå. Da jeg var helt yrkesaktiv kjørte jeg lenge for Nettlast og Schenker. Det synes jeg var helt topp.

Hva er favorittvegen? - Jeg er ikke veldig glad i Oslo sentrum, så egentlig alt bortsett fra det.

Hvorfor ikke Oslo? - Trafikantene tar litt lite hensyn.

Hvordan tror du lastebilen ser ut om 10 år? - Nå så jeg Scania var i gang med førerløse biler. Det er både gode og dårlige sider ved det. Ved anleggs- og gruvedrift er det jo mange fordeler. Hvis det skulle skje noe, er det bare det materielle det går utover, siden det ikke er mennesker til stede i anlegget. Ellers har det jo allerede skjedd en hel masse med lastebilen. I dag er det jo nesten som å kjøre en personbil. Jeg vet det er mange som ikke liker automatgir, men jeg synes det er helt ålreit å bruke, selv om jeg er vant til manuelt gir fra gammelt av.

Hvordan tror du næringen ser ut om 10 år? - Det ser ut som det kommer flere og flere utenlandske transportører inn på markedet. Det er nok en del kabotasjekjøring, sikkert mer enn det vi er klar over. Jeg synes i alle fall at vi må passe på at de sjåførene som kommer inn i yrket i fremtiden ikke er dårligere enn de vi har i dag. Det er viktig at de bevarer den samme sikkerhetskulturen bak rattet.

Hva kan gjøres for å bedre hverdagen til norske sjåfører? - Myndighetene bør virkelig ta tak i døgnhvileplassene. Dagens tilbud er jo en vits. Langtransportarbeidere har et altfor dårlig tilbud når det kommer til toalett- og dusjfasiliteter. 

Hva bør ferske sjåfører ha i bakhodet når de tar fatt på yrket? - Det handler om å prøve å gjøre jobben sin så godt en kan. En må bruke huet og ikke bare jage klokka. Slapp av og tenk kvalitet. Men jeg skjønner at mange vegrer seg for å ta fatt på yrkessjåførutdanningen når kurset koster 120 000 kroner.

Jan kjører en 2010-modell Scania G480 6x4. Foto: Stein Inge Stølen Jan kjører en 2010-modell Scania G480 6x4. Foto: Stein Inge Stølen