Varebilsegmentet vokste sterkt i fjor med hele 12,3 prosents økning i nyregistreringer i forhold til 2014. På toppen troner fortsatt Volkswagen med 30 prosents markedsandel og nesten det dobbelte antallet solgte varebiler enn nestemann på lista, Ford. Men utfordreren har nesten like stor grunn til å smile: I fjor økte de sin markedsandel fra 13,6 til 15,2 prosent, en vekst på rundt 25 prosent.

Gir Volkswagen økt konkurranse

Et viktig moment for alle som driver varetransport, er garantiordningene. Personbilenes standardløsning med 5 år / 100 000 km er vel og bra, men som yrkessjåfør forsvinner tilbakelegges ofte langt mer enn 20 000 kilometer i året. Derfor er utvidede garantiordninger et viktig salgsmoment. Volkswagen har lenge satt standarden, med 5 år / 200 000 km for samtlige nyttekjøretøy, samt 5 år / 250 000 km på sin Crafter.

Når Ford nå matcher Volkswagen på garantifronten, sender det et tydelig signal: De tar sikte på enda større markedsandeler.

Se oversikten under for en komplett garantiliste for de fire mest solgte varebilmerkene i 2015: