Bakgrunnen for den kommende bøteleggingen er en anmeldelse fra 2014, utstedt av den danske konkurransekommisjonæren i EU, Marghete Vestager. Denne kom som følge av en etterforsking av de seks lastebilgigantenes virksomhet mellom 1997 og 2011, som blant annet omfatter flere tilfeller av prissamarbeid og planlagt utsettelse av ny miljøteknologi.

10 prosent av omsetningen

Ifølge Financial Times har prissamarbeidet sannsynligvis gitt utslag i økte priser på varer og tjenester i hele samfunnet, som direkte konsekvens av høyere kostnader ved innkjøp av lastebiler og derav økte transportkostnader. Det er en kjent sak at lastebilprisene økte betraktelig da den nye Euro VI-teknologien ble innført i 2014. Dette har også norske lastebileiere fått smake på bunnlinjen.

Bøteleggingen er ventet å følge faste EU-satser, som stipulerer at summen skal utgjøre 10 prosent av av den globale omsetningen. Hvis dette blir tatt til følge, vil bøtesatsene slå alle tidligere rekorder for prissamarbeid i EU og havne på rundt 10 milliarder euro, noe som tilsvarer 100 milliarder kroner. Produsentene har allerede satt av betydelige summer i forkant av dommen, kombinert over 20 milliarder kroner.

Varslet av MAN, slipper bot

DAF, Iveco, MAN, Volvo/Renault, Scania og Daimler er alle involvert i skandalen. Blant de skandinaviske produsentene har Volvo satt av 3,7 milliarder svenske kroner, mens Scania - som den eneste produsenten av de anklagede merkene - ikke har satt av noe som helst. Dette kan sees i sammenheng med at selskapet er eid av Volkswagen, som også eier MAN. Det var varslere hos sistnevnte produsent som satte hjulene i gang hos EU-kommisjonæren, noe som gjør at de også blir fritatt for bøtelegging.