Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.

Kristian oppfordrer ferske lastebilsjåfører til å legge inn ekstra sikkerhetsmarginer. Foto: Stein Inge Stølen Kristian oppfordrer ferske lastebilsjåfører til å legge inn ekstra sikkerhetsmarginer. Foto: Stein Inge Stølen

Dagens sjåfør: Kristian Nordengen (61)

Kommer fra: Lier i Buskerud

Kjøreområde: Fast rute mellom Sandvika og Hønefoss

Kjøretøy:  2010 MAN TGX 26.540 (Euro V)

Kjører for:  Søhus Transport AS

Hvor lenge har du kjørt lastebil? 35 år

Hvordan trives du i yrket?

- Dette er en fin jobb, men den siste tiden har jeg trappet litt ned på grunn av helseproblemer. Men jeg har i alle fall tenkt å prøve å holde det gående et års tid til før jeg gir meg. Jeg har veldig lite å utsette på lastebilyrket etter alle disse årene.

Hva synes du er den største utfordringen?

- Bilister som ikke bruker blinklys! Jeg ser nestenulykker omtrent daglig fordi personbiler plutselig legger seg på bremsene for å svinge av veien, uten å gi noe som helst signal i forkant. Jeg har heldigvis aldri vært innblandet i ulykker på grunn av dette, men noen ganger har det vært like før.

Hvordan tror du lastebiler ser ut om 10 år?

- Det er nesten skremmende hvordan utviklingen har vært. Nå trenger du omtrent bare å låse opp bilen, resten ordner den selv. Det er vel ikke lenge før de kjører helt på egenhånd. Men ikke alle nye systemer er like gunstige. Jeg kjørte en Volvo FH 750 tidligere, denne hadde et automatisk bremsesystem som korrigerte selv før svinger. Dette førte til noen ekle situasjoner der hjulene blokkerte seg på glatt føre. Det er ikke moro.

Hvordan tror du næringen ser ut om 10 år?

- Jeg tror det blir vanskeligere å overleve for de små aktørene. De store tar stadig mer av markedet og de små er mindre omstillingsdyktige for nye avgifter og regler som stadig innføres.

Hva er det viktig å være forberedt på hvis du skal bli sjåfør i dag?

- En må være klar over at det ikke bare er å sette seg bak rattet og kjøre. Sjåføryrket har blitt så mye mer, det er mye å sette seg inn i. Og når en først har kommet så langt at en er klar til å kjøre, så må en være veldig obs på å holde god avstand i trafikken. Jeg ser at det er mange som kan skjerpe seg der. Lastebiler trenger lang bremseavstand. Legg gjerne inn 50 meters sikkerhetsmargin, da sparer du deg for mange ubehagelige opplevelser.

Kristian Nordengen kjører en MAN TGX i fast trafikk mellom Sandvika og Hønefoss. Foto: Stein Inge Stølen Kristian Nordengen kjører en MAN TGX i fast trafikk mellom Sandvika og Hønefoss. Foto: Stein Inge Stølen