Denne sommeren setter NLF søkelyset på sjåførene som holder Norge i gang når alle andre tar ferie. Hver dag i fellesferien stiller vi noen korte spørsmål til en ny sjåfør for å finne ut hvordan livet på sommerveien er.

Det er ikke rart Henrik trives i sin Scania R 580, når hytta ser slik ut inni. Foto: Stein Inge Stølen Det er ikke rart Henrik trives i sin Scania R 580, når hytta ser slik ut inni. Foto: Stein Inge Stølen

Dagens sjåfør: Henrik Libekk Høgberg (23)

Kommer fra: Øvre Årdal

Kjøreområde: Bergen - Oslo

Kjøretøy:  2015 Scania R 580 6x4 (Euro VI)

Kjører for:  Årdal Gods og Spedisjon AS

Hvor lenge har du kjørt lastebil? Fem år.

Hvordan trives du i yrket? - Helt topp. Jeg har kjørt for Transferd i noen år, fra nyåret begynte jeg hos Årdal Gods og Spedisjon i hjembygda. Nå kjører jeg gjenvinningsmateriale fra Bergen til Oslo. Det er veldig ålreit.

Har du en favorittstrekning? - Jeg liker veldig godt å kjøre øst-vest. Mye variasjon og fin natur.

Hvordan er trafikken om dagen? - Det er mye fæle forbikjøringer over fjellet. Det har vært noen stygge situasjoner som jeg har festet på dashbordkameraet. Fredager og søndager er verst, når hyttefolket skal enten opp eller ned fra fjellet. Jeg har heldigvis ikke opplevd kollisjoner selv, men det har vært nære på. Det har hendt at jeg må stoppe opp og ta fem minutter for å hente meg inn.

Du kjører containerbil. Hvordan sikrer du lasten? - Jeg bruker alltid kjetting i tillegg til krokfestene. Det tar bare et minutt å montere og det gir en ekstra sikkerhet. Jeg skjønner ikke meg på de som ikke bruker kjetting. Det er en billig forsikring.

Henrik kjører en Scania R580 6x4 fra 2015 med Euro VI-teknologi. Foto: Stein Inge Stølen Henrik kjører en Scania R580 6x4 fra 2015 med Euro VI-teknologi. Foto: Stein Inge Stølen

Hvordan tror du lastebilen ser ut om 10 år? - Jeg tror vi fortsatt kjører på diesel. Batteridrift er nok litt usannsynlig, en elektrisk lastebil greier ikke å dra den nyttelasten vi trenger å frakte. Selvkjørende lastebiler har jeg heller ikke stor tro på. Sjåføren må uansett ha ansvaret, og lasten losser ikke seg selv heller.

Hvordan tror du næringen ser ut om 10 år? - Det er vanskelig å si. Men jeg tror at hvis en ikke tar kabotasjeproblemet seriøst, vil det bli vanskelig å drive kvalitetstransport i tiden som kommer.

Hva kan gjøres for å motvirke trenden? - Det må settes mer fokus på den ulovlige kabotasjen. Vi hører jo at det henlegges sak etter sak, det er ikke bra. Det er jo med på å drepe næringen. En signaliserer at det er fritt fram.

Hva kan de som ønsker å bli yrkessjåfør se fram til? - Det er ikke noe yrke som kan gi den samme graden av opplevelser. Du ser så mye fint og får kjøre i flott natur. Jeg kunne ikke tenke meg å gjøre noe annet.

Å kjøre containere fører med seg et særskilt lastesikringsansvar. Henrik bruker alltid kjetting i forkant som en ekstra forsikring. Foto: Stein Inge Stølen Å kjøre containere fører med seg et særskilt lastesikringsansvar. Henrik bruker alltid kjetting i forkant som en ekstra forsikring. Foto: Stein Inge Stølen