- Mye av problemet ligger i at myndighetene ikke har mulighet eller kompetanse til å håndheve regelen om at dekkene skal være særskilt fremstilt for vinterbruk. Dermed forholder de seg kun til M+S-merking, forteller produktsjef Torleiv Dalen Haukenes hos Dekkmann.

Han, og bransjen forøvrig, frykter ulykker med M+S-dekkene som i bunn og grunn er sommerdekk.

Viktig at dekk er tilpasset rett bruk

- Vi vet at myndighetene nå jobber med 3PMSF-merking, men erfaringsmessig vet vi også at det vil ta lang tid før dette er på plass, sier han. (Se nederst i saken for nærmere informasjon om 3PMSF-merking.)

Haukenes anbefaler transportører til å ta en gjennomgang av dekkene før vinteren slår til for fullt.

- Det aller viktigste er at dekkene er fremstilt for vinterbruk, men man må også passe på at dekkene er tilpasset bruken. Det er forskjell på dekk som brukes på langtransport, nærdistribusjon eller tippkjøring, sier han.

Til venstre: Torleiv Haukenes i Dekkmann. Til høyre: Dette dekket er merket med Til venstre: Torleiv Haukenes i Dekkmann. Til høyre: Dette dekket er merket med "alpesymbolet" og er særskilt fremstilt for vinterbruk. Foto: Dekkmann

Billige dekk kan bli dyrt

Haukenes fraråder å velge billige dekk.

- Disse får man ikke noe igjen for. Det er viktig å huske på at stammen fra premiummerker også har en verdi, mens stammen i kinadekk for det meste er verdiløs. Dermed kan man raskt legge på mellom tre- og firehundre kroner på innkjøpsprisen om man sammenlikner med mer anerkjente merker, sier han.

- Ta også en grundig vurdering på om du virkelig trenger pigger. Om man ser på totalkostnaden gjennom livsløpet med pigging, pigguttrekk og ofte vraking av stamme på grunn av piggjennomtrenging vil totalkosten med god margin passere 1000 kroner per dekk.

Tenk på rullemotstand

- Glem heller ikke rullemotstanden. Det er et svært viktig element når man skal velge dekk. Om man velger dekk blant de mest tungtrullende kan økningen i drivstofforbruket representere like mye som hele dekkontoen, advarer Haukenes.

Han kan ikke avsløre noen store nyheter før vintersesongen, men fremhever at satsningen på regummierte dekk fra Continental har vært en suksess.

- Vi ser at det er stor interesse for ContiRE. Dekket ligger mellom tradisjonelt regummiert og nytt, men koster rundt 40 prosent mindre. Det beste er at det presterer like godt som nye dekk, både levetidsmessig og hva gjelder øvrige ytelser. 

Hovedregel for alle:

Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.

Fakta: Vinterdekk skal være merket med M+S, MS, M&S, M-S, «Mud and Snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake» og være særskilt fremstilt for vinterkjøring.